Documentação de processo criativo em dança contemporá‚nea a partir do processo criativo cerrado densidade ressoná‚ncia

Authors

  • Erica Bianco Bearlz Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i6.8444

Keywords:

Creative process, Artistic documentation, Contemporary dance, Gravity.

Abstract

From the creative process documentation Cerrado Density Resonance, this article aims to discuss the body path of the artist scenic from the creative demands of creation in contemporary dance, reflecting on the body relationship moving with gravity, pointing ways to an individual reinvention of the movement, emphasizing the possibility of the documentation itself also become creative raw material in the composition of the work. In the creative process Cerrado Density Resonance, poetic reflections were used as triggers from reading fragmentary philosophy of Heraclitus, some studies of the imagination by Bachelard and the Cerrado biome, such triggers led all documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erica Bianco Bearlz, Universidade de Brasília

Mestranda em Artes Cênicas pela UnB, foi professora substituta no Curso de Licenciatura em Dança na UFG entre 2015 e 2017. É bailarina, coreógrafa e diretora de ensaio da Giro 8 Cia de Dança em Goiânia.

References

BEAVERS, W. Re-locating technique. Em The body ecletic: envolving pratices in dance training, 2008, p.126-133.

BONFITTO, M. A cinética do invisível: processos de atu-ação no teatro de Peter Brook. Perspectiva, 2009.

BRETAS, I. F. A festa caçada da rainha no estado de Goiás: um diálogo entre lugar e identidade. 2015. 166 f. Tese (Doutorado em Geografia) ”“ Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015.

DUBATTI, J. O teatro dos mortos: introdução a uma filo-sofia do teatro. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2016.

KAHN, C. H. A arte e o pensamento de Heráclito: uma edição dos fragmentos com tradução e comentário. São Paulo: Paulus, 2009.

MACHADO, M. M. O diário de bordo como ferramenta fenomenológica para o pesquisador em artes cênicas. Sala Preta, v. 2, p. 260-263, 2002.Graduação em Arte, Universidade de Brasília, 2010.

MARTINS, M. V. S. O pensamento de Heráclito: uma aproximação com o pensamento de Parmênides. 2007.

MOTA, M. Teatro musicado, roteiro diagramático e seminários interdisciplinares: experiências em pesquisa, ensino e criação no laboratório de dramaturgia da universidade de brasília. Cena, n. 19, 2016.

ROCHA, Zeferino. Heráclito de Éfeso, filósofo do Lógos. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, v. 7, n. 4, p. 7-31, 2004.

SILVEIRA, J. C. F., e J. Z. VITIELLO. Repensando a dança contemporânea: aproximações com a dança moderna e a educação somática. O Percevejo Online 7, nº 1 (2016): 28-39.

Published

2017-12-10

How to Cite

Bearlz, E. B. (2017). Documentação de processo criativo em dança contemporá‚nea a partir do processo criativo cerrado densidade ressoná‚ncia. Dramaturgies, (6), 36–69. https://doi.org/10.26512/dramaturgias.v0i6.8444