IBodyCorpseLive: On Writing as Performance and the powers of the estesiologic body

Authors

  • Marinalva Nicácio de Moura
  • Antenor Ferreira Correa

DOI:

https://doi.org/10.26512/dramaturgias14.34384

Keywords:

Performative writing, Esthesiological body, Omnipresence, Emersiology, Rhythm 0.

Abstract

In this essay, we engage in the visual cartography of Marina Abramovic’s Rhythm 0 performance to awaken the feeling of body omnipresence as an expressive power in order to perform in words a way to revive the work. We used Merleau- Ponty (2000) ontology of the body as a basis for the idea of performative act as creative and philosophic possibilities. We were inspired by Merleau-Ponty’s notions of estesiology (2004, 2005) and emersiology (Andrieu, 2014) to bring out the body’s powers triggered by body devices: images, texts, and videos of Marina Abramovic is performance. In this way, we offer an exercise of performative writing whose developments purpose the creation of symbolic, aesthetic, and ontological perspectives of the body “in between”, so offering to the reader a perception of presence in the work of art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Lisboa, Portugal: Editorial Presença 1993.
_______________. Homo sacer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
ANDRIEU, Bernard. A emersão do corpo vivo através da consciência: uma eco-
logização do corpo. Holos. Natal, v. 30 n. 05, 03-11, 2014.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mario Laranjeira. 2 ed. São Paulo:
Martins Fontes, 2004.
BREA, José Luis. Las três eras de la imagen: imagen-matéria, film, e-imagen. Ediciones Akal S.A.: Madri, Espanha, 2010.
DELEUZE, Guilles e GUATTARI, Gilles. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed.34, 2010.
DELEUZE, Guilles e GUATTARI, Gilles. O que é filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992. ESPINOSA, BARUCH. Ética: Demonstração a maneira dos GeoÌ‚metras. In Pensadores Espinosa Vida e Obra. Abril S.A: São Paulo, 1983, pp.69-299.
FOUCAULT, Michel. O Anti-Édipo: uma introdução à vida não fascista. In. Cadernos de subjetividade/Núcleo de Estudos e Pesquisa de Subjetividade do Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Clínica. PUC-USP. V.1, n.1: São Paulo,
1993, pp.197-200.
LINS, Daniel. Estética como Acontecimento ”“ o corpo sem órgãos. São Paulo: Lumme Editor, 2012.
GROYS, Boris. Arte e Poder. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
GROYS, Boris. A Genealogy of participatory art. The Art of Parcipation 1950 to now. Catalogue São Francisco Museun of Modern Art: São Francisco, California: 2008, pp.18-31.
MERLEAU-PONTY, Maurice. A Natureza. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
_______________. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify, 2004. _______________. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2005.
NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Uma estesiologia do corpo... In: Estesia: corpo e fenomenologia em movimento. Nóbrega, Terezinha Petrucia (org.). São Paulo: LiberArts, 2018.
_______________. Sentir a dança ou quando o corpo se põe a dançar... Natal: IFRN, 2015.
_______________. Dar-se em vertigem: uma filosofia do corpo e de suas sensa- ções. Holos. Natal, v. 30 n. 05, 402-405, 2014.
RANCIÉRE, Jacques. A partilha do sensível: estática e política. São Paulo: Ed. 34. 2005.
VIVIAN, Ilse Maria da Rosa. Barthes e a escritura: a leitura e proposição exis- tencial. Revista Língua & Literatura, v. 17, n. 29, 23-34, 2015.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

Published

2020-09-28 — Updated on 2020-10-22

Versions

How to Cite

Moura, M. N. de, & Correa, A. F. (2020). IBodyCorpseLive: On Writing as Performance and the powers of the estesiologic body. Dramaturgies, (14), 377–395. https://doi.org/10.26512/dramaturgias14.34384 (Original work published September 28, 2020)