FAKE NEWS AND DISINFORMATION

the lack of critical sense in the dissemination of news across the online universe

Authors

  • João Vitor de Oliveira Fatec Taquaritinga
  • Gustavo Henrique Del Vechio Fatecs de Bebedouro, Taquaritinga e Matão

Keywords:

Keywords: Fake news. Disinformation. Online universe. Media habits.

Abstract

ABSTRACT

 

The online universe is a medium increasingly used to entertain, communicate and inform themselves. Put this way, this study seeks to evaluate the growth and influence of the Internet today, especially in relation to the massive amount of information that circulates daily and that ends up opening space for the phenomenon of misinformation and the proliferation of false news. To verify the relevance of the concepts and theoretical surveys, the study presents a quantitative research in which it evaluates the consumption habits regarding online news, mainly by young people who use the Internet, mobile devices, applications and social media frequently. What can be verified, from the study, is that many news are shared or disseminated without even having a critical sense in relation to the veracity of the facts; often, it is even shared by reading only part of the news, or even only the headline. This, certainly, contributes significantly to the fact that more and more false information circulates on the network, which can be very harmful to countless people, brands or organizations.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

DATASENADO. Redes Sociais, Notícias Falsas e Privacidade de Dados na Internet. DataSenado: Brasília, 2019. Disponível em: < https://bit.ly/3crk3Sa >. Acesso em: 11 maio 2020.

DIZIKES, Peter. On Twitter, false news travels faster than true stories. MIT News, 8 mar. 2018. Disponível em: < https://bit.ly/3fEfUeD >. Acesso em: 19 jun. 2020.

EMPOLI, Giuliano. Os engenheiros do caos: como as fake news, as teorias da conspiração e os algoritmos estão sendo utilizados para disseminar ódio, medo e influenciar eleições. São Paulo: Vestígio: 2019.

ESTATÍSTICAS: domínios.br registrados até o momento. Registro.br, s.d. Disponível em: < https://registro.br/estatisticas.html >. Acesso em: 20 abr. 2020.

HOOTSUITE. We are social – Digital 2020. Hootsuite, abr. 2020. Disponível em:< https://bit.ly/35QrY8V >. Acesso em: 11 maio 2020.

JOHNSON, Clay. A dieta da informação: uma defesa do consumo consciente. São Paulo: Novatec, 2012.

LEWIS, Lori. CALLAHAN. What Happens In An Internet Minute 2020. All Acess, 2020. Disponível em: < https://bit.ly/2WS7xoe >. Acesso em: 11 maio 2020.

O’REILLY, Tim. What Is Web 2.0. O’Reilly Media, 30 set. 2005. Disponível em: < https://bit.ly/3cGquQL >. Acesso em: 23 abr. 2020.

PNAD Contínua TIC 2017: Internet chega a três em cada quatro domicílios do país. IBGE, 22 dez. 2018. Disponível em: < https://bit.ly/3eUtWtc >. Acesso em: 22 abr. 2020.

QUIRÓS, Eduardo A. A era da pós verdade: realidade versus percepção. Uno, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 36-37, mar. 2017. Disponível em: < https://bit.ly/2z6hmHi >. Acesso em: 20 maio 2020.

RAIS, Diogo. O que é “Fake News”. Mackenzie, 13 abr. 2017. Disponível em: < https://bit.ly/36hnd8A >. Acesso em: 20 maio 2020.

SCHMIDT, Flavio. Identidade, imagem e reputação: empresas sem pertencimento no mundo da interdependência. IN: FARIAS, Luiz A. (org.). Relações públicas estratégicas: técnicas, conceitos e instrumentos. São Paulo: Summus, 2011.

TEFFÉ, Chiara S. Fake news: como proteger a liberdade de expressão e inibir notícias falsas? Medium, 19 mar. 2018. Disponível em: < https://bit.ly/2yjRpDD >. Acesso em: 20 maio 2020.

TENDÊNCIAS e tráfego de DNS. Akamai, 2020. Disponível em: < https://bit.ly/3eceVC9 >. Acesso em: 19 jun. 2020.

TOFFLER, Alvin. A Terceira Onda. 32 ed. Rio de Janeiro: Record, 2014.

WOLTON, Dominique. Informar não é comunicar. Porto Alegre: Sulina, 2011.

Published

2021-12-30

How to Cite

de Oliveira, J. V., & Henrique Del Vechio, G. . (2021). FAKE NEWS AND DISINFORMATION: the lack of critical sense in the dissemination of news across the online universe. Revista De Design, Tecnologia E Sociedade, 8(1). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/34709