Análise de dados da Plataforma Sucupira sobre a Pós-Graduação em Design no Brasil (2013-2017): uma primeira aproximação
Keywords:
Design, Plataforma Sucupira, Pós-Graduação, Ciência de DadosAbstract
Plataforma Sucupira publishes on open access, since 2014, information regarding performance evaluation of Brazilian graduate studies programs. Besides easiness of access and data relevance at understanding the performance of programs, the making of inferences demands considerable efforts to extract knowledge from the registries. This paper presents a performance analysis of Brazilian Design graduate studies programs from 2013 to 2017, based on Data Science techniques. Datasets of 27 masters and doctoral programs from the last quadrennial evaluation were retrieved, related to institutional information, developed projects and the catalog of thesis, dissertations, case studies, technical reports, and patents. Results endorse previous findings which argue in favor of the diversity and quality of Brazilian scientific production in Design. At last, we discuss some challenges for expanding the offer of Design graduate studies all over the country and for the integration of alumni into the productive sector.
Downloads
References
Capes. (2014). Sobre a Avaliação. Recuperado 27 de setembro de 2018, de http://www.capes.gov.br/avaliacao/sobre-a-avaliacao
Coelho, L. A. (2014). Design em quatro lustros. Estudos em Design, 22(3), 37”“48.
Cosmos, M. R. P., Silveira, M. A. A. da, & Silva, F. M. e. (2013). Fontes de informação digitais: análise das dissertações do Programa de Pós-graduação em Design da UFPE. Informação & Informação, 18(3), 114”“137. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2013v18n3p114
Couto, R. (1997). Movimento interdisciplinar de designers brasileiros em busca de educação avançada (Tese). Departamento de Educação, PUC-Rio.
Couto, R. (2014). 20 anos do Programa de Pós-graduação em Design no Brasil. Estudos em Design, 22(3). Recuperado de https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/114
Dhar, V. (2013). Data Science and Prediction. Commun. ACM, 56(12), 64”“73. https://doi.org/10.1145/2500499
Diniz, R. L. (2014). A Pós-Graduação em Design no Brasil: proposta de mestrado oferecida pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Estudos em Design, 22(3), 57”“69.
Diniz, R. L. (2018). Pós-Graduação em Design no Brasil: especificidades das regiões Norte e Nordeste. Diálogo com a Economia Criativa, 3(7), 80”“93. https://doi.org/10.22398/2525-2828.3780-93
Júnior, W. K. (2014). O Brilho do Olhar da Pós-Graduação. Estudos em Design, 22(3), 115”“129.
Maccari, E. A., Rodrigues, L. C., Alessio, E. M., & Quoniam, L. M. (2008). Sistema de avaliação da pós-graduação da Capes: pesquisa-ação em um programa de pós-graduação em Administração. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 5(9). https://doi.org/10.21713/2358-2332.2008.v5.147
Neves, E. P. das, Silva, D. N. da, Silva, J. C. P. da, & Paschoarelli, L. C. (2014). Panorama da pesquisa em Design no Brasil: a contribuição dos Programas de Pós-Graduação em Design nas pesquisas científicas e no desenvolvimento da área. Arcos Design, 8(1), 78”“95. https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2014.13927
Paschoarelli, L. C., Silva, J., Silva, D., Bonfim, G., Medola, F. O., & Neves, E. (2015). Brazilian Research Panorama on Information Ergonomics and Graphic Design. In A. Marcus (Org.), Design, User Experience, and Usability: Users and Interactions (p. 330”“340). Springer International Publishing.
Russell, M. A. (2013). Mining the Social Web: Data Mining Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, GitHub, and More. Sebastopol: O’Reilly Media, Inc.
Santos, M. C. L. (2014). Design e Pesquisa: celebrando vinte anos. Estudos em Design, 22(3), 49”“56.
Santos, M. C. L., & Perrone, R. A. C. (2002). Desafios do ensino e da pesquisa em design na pós-graduação. Pós. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP, 11, 116”“123. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v11i0p116-123
Segaran, T. (2008). Programando a inteligência coletiva. Rio de Janeiro: Alta Books.
Silge, J., & Robinson, D. (2017). Text mining with R: A tidy approach. Sebastopol: O’Reilly Media, Inc.
Silva, R. P. da. (2018). Programas de Pós-Graduação em Design: especificidades da região sul do Brasil. Diálogo com a Economia Criativa, 3(7), 94”“110. https://doi.org/10.22398/2525-2828.3794-110
Souto, V. T., & Iida, I. (2014). Pesquisa e Pós-Graduação em Design no Centro-Oeste do Brasil. Estudos em Design, 22(3), 100”“114.
Suzuki, R., & Shimodaira, H. (2006). Pvclust: an R package for assessing the uncertainty in hierarchical clustering. Bioinformatics, 22(12), 1540”“1542. https://doi.org/10.1093/bioinformatics/btl117
Triska, R., Junior, W. R. dos S., & Santos, M. C. L. (2017). Documento de Área - Arquitetura, Urbanismo e Design - 2016. Recuperado de http://www.capes.gov.br/images/documentos/Documentos_de_area_2017/Arq_doc_area.pdf
Wickham, H., & Grolemund, G. (2017). R for data science: import, tidy, transform, visualize, and model data. Sebastopol: O’Reilly Media, Inc.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.