Redesign toys: an approach from the Emotional Design
Keywords:
Emotional Design. redesign. toy. childhood.Abstract
The act of playing is inherent to the human being in the stage of childhood. During this playful moment comes the creation of games and toys provided by the human imagination process and is part of the cultural construction development. In this context, this study aimed to develop a projetual exercise from the redesign of the toy "Engineer" of Xalingocompany, taking as a starting point the principles of emotional design. From assumptions of emotional design and requirements for age were designed new proposals for the toy in question. The toy redesign resulted in a more suitable product aesthetically and symbolically for the age group to which it was designed.
Downloads
References
BRASIL. Decreto Lei n° 8069 de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do
Adolescente. Disponível em:
<http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/estatuto_crianca_adolescente_3ed.pdf>
. Acesso em: 25 dez 2015.
BRASIL. Decreto Legislativo nº 186 de 2008. Convenção sobre os Direitos da Pessoa
com Deficiência. Disponível em:
Eliana P. Calegari, Roseane S. da Silva. Redesenho de brinquedos: uma abordagem a partir do Design Emocional
Revista de Design, Tecnologia e Sociedade
Brasília, v. 4, n. 1 (2017), p. 1-21, ISSN 25257471
20
<http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/conven
caopessoascomdeficienciapdf.pdf>. Acesso em: 21 dez 2015.
DAMÁSIO, A. O erro de descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo:
Companhia das Letras, 1996.
DAMÁSIO, A. O Mistério da Consciência: do corpo e das emoções do conhecimento
de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
DANTAS, H. Brincar e trabalhar. In.: KISHIMOTO, TizukoMorchida. (org). O brincar e
sua teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
DEMIR, E.; DESMET, P.; HEKKERT, P. Appraisal Patterns of Emotions in HumanProduct
Interaction. InternationalJournal of Design, 3(2):41-51, 2009.
DESMET, P. Designingemotions. Delft, The Netherlands. Tese de Doutorado. Delft
University of Technology, 225 p, 2002.
DESMET, P. Special Issue Editorial: Design & Emotion.
InternationalJournalofDesign,3(2):1-6, 2009.
GOMES FILHO, J. Design do objeto: bases conceituais. São Paulo: Escrituras Editora,
2006.
GREGGIANIN, M.; MELLO, V. P de; TONETTO, L. M.; COSTA, F. C. X. da.O uso de
informações sobre a experiência das mães como fonte de insights para o
desenvolvimento de brinquedos: uma perspectiva do design. Revista Educação
Gráfica, V.19, n° 2, 2015.
IIDA, I.,MÜHLENBERG, P. O bom e o bonito em design. Anais do 7° P&D, Paraná,
2006.
KISHIMOTO, T. M., ONO, A. T. Brinquedo, gênero e educação na brinquedoteca. ProPosições,
v. 19, n. 3 (57) - set./dez. 2008.
LÖBACH, B. Design industrial: bases para a conFiguração dos produtos. São Paulo:
Edgard Blücher, 2001.
KISHIMOTO, T. M. O brinquedo na educação: considerações históricas. Série Idéias n.
7. p. 39-45. São Paulo: FDE, 1995. Disponível em: Acesso em 10 jan. 2016.
MATTÉ, V. A. O Conhecimento da prática projetual dos designers gráficos como
base para o desenvolvimento de materiais didáticos impressos. Tese de
Doutorado. 304 f. Programa de Engenharia e Gestão do Conhecimento,
Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: <
http://btd.egc.ufsc.br/wp-content/uploads/2010/06/Volnei-Ant%C3%B4nioMatte.pdf>.
Acesso em: 10 jan. 2016.
MEFANO, L. O Design de Brinquedos no Brasil: Uma arqueologia do projeto e suas
origens. 2005. Dissertação de Mestrado ”“ Programa de pós-graduação em Design,
Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro. Disponível em:
<http://www.abrinquedoteca.com.br/pdf/40ain.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2016.
Eliana P. Calegari, Roseane S. da Silva. Redesenho de brinquedos: uma abordagem a partir do Design Emocional
Revista de Design, Tecnologia e Sociedade
Brasília, v. 4, n. 1 (2017), p. 1-21, ISSN 25257471
21
MICHELET, A. Classificação de jogos e brinquedos ”“ a classificação ICCP. In.: O
direito de brincar: a brinquetodeca. São Paulo: Scrita, Abrinq, 1992.
NORMAN, D. A. Design Emocional: por que adoramos (ou detestamos) os objetos do
dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
PIZZATO, G. Z.; GUIMARÃES, L. B. M.; TONETTO, L. Bases para o desenvolvimento
de diretrizes projetuais para o design do mobiliário urbano com apelo
emocional. 11° Congresso de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Gramado ”“
RS, 2008.
RODRIGUES, L.; CAMPELLO S. B. Relação entre o design emocional e a teoria da
aprendizagem: ferramentas para o estudo da interação da criança com o
brinquedo. Anais do 7º Congresso Internacional de Design da
Informação/Proceedings [Poster] ofthe 7th Information Design
InternationalConference | CIDI 2015 [Blucher Design Proceedings, num.2, vol.2].
São Paulo: Blucher, 2015.
TONETTO, L. A Perspectiva Cognitiva no Design para Emoção: Análise de Concernsem
Projetos para a Experiência. Strategic Design ResearchJournal, Porto Alegre, v.5,
n.3, 2012.
TONETTO, L. M.; COSTA, F. C. X. da.Design Emocional: Conceitos, abordgens e
perspectivas de pesquisa. Strategic Design ResearchJournal, 4(3): 132-140
September-December 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.