The value of faith:

Surface design from the book The idea of the holy

Authors

Keywords:

Surface design; Culture; Religion; The Idea of the Holy;

Abstract

It is through the experience with the sacred that individuals connect with the most primordial and indescribable feelings, finding meaning and place in the world. In this scenario, surface design, equally relevant as an object of communication and transposition of culture and value, joins religious language to generate new ways of knowing Christian history. By relating these areas, this research aims to develop prints for a set of dishes, which represent the irrational feelings of the sacred through the book The Sacred, by Rudolf Otto, using the Surfaces of a Place method. In this way, it was possible to elaborate the mysterium tremendum prints, which refer to the mysterious delivery for love; fascinans representing security and life; and amazing, which surpasses the limits of reason, through the disturbing mystery of death on the cross.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUTI, A. Anniversario. Fascinoso e tremendo, è il "sacro" di Otto. Avveniere. Itália, 2017. Disponível em: <https://www.avvenire.it/agora/pagine/sacr-434910b363104998872b79ed6bb6bbb7>. Acesso em: 04 de set. de 2020.

AZEVEDO, R. O IBGE e a religião — Cristãos são 86,8% do Brasil; católicos caem para 64,6%; evangélicos já são 22,2%. Veja, 2020. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/blog/reinaldo/o-ibge-e-a-religiao-cristaos-sao-86-8-do-brasil-catolicos-caem-para-64-6-evangelicos-ja-sao-22-2/>. Acesso em: 16 de mar. de 2021.

BRAGA, M. C. O papel social do design gráfico: história, conceitos & atuação profissional. São Paulo: SENAC São Paulo, 2011.

Censo 2010: Atlas do Censo Demográfico do IBGE mapeia mudanças na sociedade brasileira. IBGE, 29 de junho de 2013. Disponível em:https://censo2010.ibge.gov.br/noticias-censo.html?view=noticia&id=3&idnoticia=2417&busca=1&t=atlas-censo-demografico-ibge-mapeia-mudancas-sociedade-brasileira>. Acesso em: 16 de mar. de 2021.

Censo 2010: número de católicos cai e aumenta o de evangélicos, espíritas e sem religião. IBGE, 29 de junho de 2012. Disponível em: <https://censo2010.ibge.gov.br/noticias-censo.html?view=noticia&id=3&idnoticia=2417&busca=1&t=atlas-censo-demografico-ibge-mapeia-mudancas-sociedade-brasileira>. Acesso em: 16 de mar. de 2021.

Datafolha. 97% dizem acreditar totalmente na existência de deus; 75% acreditam no diabo. Instituto de Pesquisa Datafolha, Opinião Pública. São Paulo, maio de 2007. Disponível em: <http://datafolha.folha.uol.com.br/opiniaopublica/2007/05/1223861-97-dizem-acreditar-totalmente-na-existencia-de-deus-75-acreditam-no-diabo.shtml>. Acesso em: 27 de out. de 2020.

ELIADE, M. O sagrado e o profano: A essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

FREITAS, R. O. T. de. Design de superfície: ações comunicacionais táteis nos processos de criação. São Paulo: Blucher, 2012.

GAARDER, J.; HELLERN, V.; NOTAKER, H. O livro das religiões. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

GORINI, A. P. F.; CORREA, A. R. Cerâmica para Revestimentos. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, n. 10, p. 201-252, 1999. Disponível em: <https://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/default/bndes_pt/Galerias/Arquivos/conhecimento/bnset/set1005.pdf>. Acesso em: 02 de abr. de 2021.

JUNIOR, J. A. P. Os censos 2000 - 2010 e as religiões no brasil: características do cenário religioso brasileiro. Semana Nacional de Teologia, Filosofia e Estudos de Religião e Colóquio Filosófico. 1., 2019. Rio Grande do Norte. Anais... Rio Grande do Norte: Católica do RN, 2020. p. 223-232.

LIMA, B. de. Investindo em artigos religiosos, empreendedor cria franquia milionária. Pequenas empresas & Grandes negócios, 2019. Disponível em: <https://revistapegn.globo.com/Empreendedorismo/noticia/2019/03/investindo-em-artigos-religiosos-empreendedor-cria-franquia-milionaria.html >. Acesso em: 27 de out. de 2020.

LIMA, G. C. Digressões sobre o design. In: LIMA, Guilherme Cunha (Org). Design: Objetivos e perspectivas. Rio de Janeiro: ESDI/UERJ, 2005.

LOPES, A. D. Ressureição: o grande dogma do cristianismo. Veja, 2016. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/ciencia/ressureicao-o-grande-dogma-do-cristianismo/>. Acesso em: 02 de abr. de 2021.

Mercado da fé movimenta mais de R$12 bilhões por ano no Brasil. G1, 2013. Disponível em: <http://g1.globo.com/sao-paulo/itapetininga-regiao/noticia/2013/01/mercado-da-fe-movimenta-mais-de-r-12-bilhoes-por-ano-no-brasil.html>. Acesso em: 04 de set. de 2020.

MOL, I. A.; LANA, S. L. B. Design de Superfície: proposição de método de ensino a partir de valores culturais brasileiros. Revista ModaPalavra. E-periódico, Florianópolis, v. 11, n. 21, p. 97-115, 2018. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/10369>. Acesso em: 22 de abr. de 2021.

OLIVEIRA, B. O bilionário mercado religioso, 2015. Disponível em: <https://www.fecomercio.com.br/noticia/mercado-religioso-cresce-e-se-mostra-bilionario>. Acesso em: 04 de set. de 2020.

OTTO, R. O Sagrado: os aspectos irracionais na noção do divino e sua relação com o racional. Petrópolis: Vozes, 2007.

RAMOS, L.; CAMARGO. M.; AMORIM, R. Fé cristã e cultura contemporânea. Viçosa: Ultimato, 2009.

RUBIM, R. Desenhando a superfície. São Paulo: Rosari, 2005.

RÜTHSCHILLING, E. A. Design de Superfície. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2008.

SANTOS, E. K. dos. O equilíbrio entre o elemento irracional e racional na ideia de sagrado em Rudolf Otto. 2012. Dissertação (Mestrado em Filosofia) — Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Espírito Santo.

SANTOS, J. L. dos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 2006.

Sebrae. Produtos em cerâmica: para decoração e utilitários, 2008. Disponível em: <http://docplayer.com.br/87366660-Produtos-em-ceramica-para-decoracao-e-utilitarios-estudos-de-mercado-sebrae-espm-2008-sumario.html>. Acesso em: 28 de nov. de 2020.

SHELLEY, B. L. História do cristianismo: uma obra completa e atual sobre a trajetória da igreja cristã desde as origens até o século XXI. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2018.

SOUZA, A. F. de. A filosofia do sagrado de Rudolf Otto. Curitiba: Appris, 2020.

VILLAS-BOAS, A. Identidade e cultura. Teresópolis: 2AB, 2009.

Published

2024-05-02

How to Cite

Vilela, M., & da Soler, E. (2024). The value of faith:: Surface design from the book The idea of the holy. Revista De Design, Tecnologia E Sociedade, 11(1). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/design-tecnologia-sociedade/article/view/52248

Issue

Section

Artigos