UMA SÓ PRECE? A CANÇÃO COMO GESTO SOCIAL EM PONTO DE PARTIDA

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v3i2.23535

Mots-clés :

Canção brasileira; Sérgio Ricardo; Gesto social.

Résumé

This paper presents a critical analysis of the song Prayer, by Gianfrancesco Guarnieri and Sérgio Ricardo, which is part of the drama Ponto de partida, by Guarnieri. Considering the specificities of the language of the song, we investigate in which ways this song helps us to understand not only the historical moment that the play portrays but also our own historical present. Our hypothesis is that through this song the composers realize the brechtian principle of social Gestus, exposing the relations between the violent aspect of the Brazilian society and the purposes of maintaining social-economic privileges for favored social classes.

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Biographie de l'auteur-e

Rafael Gazzola de Lima, UnB

Mestrando em Literatura pela Universidade de Brasília (UnB), integra o grupo de pesquisa Literatura e Modernidade Periférica. Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), com habilitações em Jornalismo e Rádio e TV. Atualmente é Especialista em Políticas Públicas e Gestão Governamental (EPPGG), em exercício na Secretaria do Audiovisual do Ministério da Cultura desde 2006. Tem experiência nas áreas de Letras e Comunicação Social, com especial interesse pelas interfaces e diálogos entre literatura, canção e cinema brasileiros.

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Publié-e

2018-12-31

Comment citer

LIMA, Rafael Gazzola de. UMA SÓ PRECE? A CANÇÃO COMO GESTO SOCIAL EM PONTO DE PARTIDA. Revista Água Viva, [S. l.], v. 3, n. 2, 2018. DOI: 10.26512/aguaviva.v3i2.23535. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/23535. Acesso em: 21 déc. 2024.

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