THE PROGRAM COCORICÓ AND ITS RELATIONSHIP WITH CLASSIC CHILDREN’S STRORY THE BEAUTY AND THE BEAST UNDER THE EYES OF CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.26512/aguaviva.v2i2.10342Palabras clave:
Children; Interaction; Narrative; Cocoricó Show.Resumen
Changes brought about by digital culture impacts on the creation of new narratives, formats, and media, which demand new forms of reading and new abilities from readers/receptors. Thus, this article analyzes how children interact with an audiovisual narrative through their oral expression. This story is Belilica and Ditofera, a parody of the fairytale The Beauty and the Beast from the series Cocoricó tells Classics (Cocoricó Conta Classicos in Portuguese), which is broadcasted on the TV Cultura channel and available on Youtube and in DVD. The theoretical rationale is based on scholars from the following areas: children's literature, learning process, psychology and psychoanalysis, educational processes and audiovisual communication. This investigation took place in a public institution for early childhood located in Gama/DF. The participant observation method was used along with a conversation circle with five-year-old children. The results highlight relationships established by children among elements of the narrative and their experience as receptors, readers, and interpreters of other written, audiovisual, oral and iconic formats from their experiences in their distinct social-familiar, social-education backgrounds.
Descargas
Citas
BENJAMIN, Walter. Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Tradução de Maria Luiz Moita, Maria Amélia Cruz e Manuel Alberto. Prefácio de Theodor W. Adorno. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1992.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
BRUNER, Jerome. Realidade mental, mundos possíveis. Tradução de M. A. Porto Alegre: Artes Médicas. 1998. (Original publicado em 1986).
____. Actual minds, possible worlds. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. 1986.
____. Life as Narrative. Social Research, v. 54, n. 1, p. 11-32. 1987. Disponível em: <http:// findarticles.com/p/articles> Acesso em: 17 set. 2014.
CARNEIRO, Vânia Lúcia Quintão. Programas Educativos na TV: Conteúdo pedagógico adequado à narrativa televisual e à fantasia, para uma programação infantil divertida e inteligente. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 15, 29 a 34 maio/ago. 1999.
CORSARO, Willian A. A Reprodução Interpretativa no Brincar ao Faz- De- Conta Das Crianças. Educação, Sociedade e Culturas, n. 17, p. 113-134, 2011.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FERREIRA, Danielle. A importância da música na educação infantil. 2002. 38 f. Monografia (Especialização em Psicopedagogia) -Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro, 2002. Disponível em: <http://www.avm.edu.br/monopdf/6/DANIELLE%20FERREIRA.pdf>. Acesso em 16 out. 2017.
JAUSS, Hans Robert A Estética da Recepção: Colocações Gerais. In: LIMA, Luiz Costa (Coord. e Trad.). A literatura e o leitor: Textos de estética da recepção. 2 Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
NUNES, Marília Forgearini. Literatura Infantil: mediar práticas de leitura envolvendo a cultura escrita e a visualidade. Textura, v. 19, n. 41, set./dez. 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/2994/2424>. Acesso em: 09 set. 2017.
PROPP, Vladimir I. Morfologia do conto maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1983.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. Literatura: Leitura de mundo, criação de palavras. In:
RICHARDSON, Roberto Jarry (Org.). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas; 1999.
SANT'ANNA, Affonso Romano. Paródia, Paráfrase e Cia. São Paulo: Editora Ática, 1995.
VYGOTSKI, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
YUNES, Eliana. (Org.). Pensar a leitura: complexidade. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2005.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.