I AM MY BODY: VIOLENCE, POETRY AND FINITUDE IN THE PLAY THE BIRDS OF THE NIGHT, BY HILDA HILST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v6i1.38319

Keywords:

Theater, Body, Violence, Hilda Hilst, Poetry, Dramaturgy

Abstract

The play The birds of the night, by Hilda Hilst, proposes an aesthetic reading about what happened to a priest, Father Maximilian Kolbe, in Auschwitz. The text is crossed by numerous ontological questions. The group of characters locked up to die in the Basement of starvation, thinks about issues like God, death, freedom, hunger, degradation and so on. Violence is an intermittent presence in the death bunker and the body of the characters is a territory of profitable debate on the effects of the restriction of freedom and the difficulty of communication between the characters. In this sense, I propose in this essay a set of reflections that begins from the characters' gaze on their own bodies, on the other's, and the degradation processes on them. In Hilda Hilst’s dramaturgy, the body is a persistent territoriality. Among the characters trapped in the Basement of Hunger, the body acts as a rhizome to unite all in the same space for understanding the end. Violence, poetry and finitude sediment the action of those condemned to die of hunger and thirst. In the plot, thinking is a form of resistance in the face of the imminent end, however, this movement to rationalize the “banality of evil” generates symbolic side effects among prisoners. Therefore, I propose the analysis of the text seeking to understand how the body is inserted in the gears of violence and its effects on the mutual observation that the condemned does.

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Author Biography

Francisco Alves Gomes, UFRR

Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Letras da UFRR. No PPGL atua na linha de pesquisa: "Literatura, Artes e Cultura Regional". Doutorado em Literatura Brasileira pela Universidade de Brasília - UnB, no programa de Pós graduação em Literatura (Conceito 5) do Departamento de Teoria Literária e Literaturas - TEL. Mestre em Literatura Brasília pela UnB em 2013. Graduado em Letras - Literatura pela Universidade Federal de Roraima - UFRR em 2011. Atualmente é professor do quadro Efetivo da UFRR atuando no curso de Artes Visuais (CCLA), atuando nas disciplinas História da Arte I e II, e Crítica em Artes Visuais. Tem interesse pelo texto dramático, dramaturgia, teatro brasileiro e suas inúmeras interpretações na ambiência social. No mestrado estudou o texto dramático de Hilda Hilst que culminou na dissertação, "Hilda Hilst: Da dramaturgia ao poder e à cena: Leituras das peças O Verdugo e o Rato no Muro". Agora, no curso de doutorado, continua estudando o teatro de Hilda Hilst através do projeto de tese, "Certas palavras não devem ser ditas: um estudo sobre a violência nas peças O rato no muro, O visitante, O verdugo e As aves da noite, de Hilda Hilst". Faz parte do grupo de pesquisa Literatura e Cultura, da UnB, grupo este que tem se dedicado ao estudo da Autoria. É poeta, tendo publicado os seguintes livros, Poemas a Meia Carne (2008) e Ruídos Noturnos e pequenas putarias literárias (2013). Em 2018 publicou seu primeiro livro de contos, intitulado: "Fotografias desmemoriadas de mim, de ti, de outrem", obra que venceu o prêmio Peixes de contos e crônicas, categoria do concurso nacional de literatura promovido pela Editora Kazuá.Também faz parte do grupo teatral Cia do Pé Torto (www.ciadopetorto.com.br). Em 2011 dirigiu o espetáculo A galinha degolada, fruto do prêmio Funarte Miryan Muniz de teatro na categoria montagem de espetáculo. Desenvolve também perfomances em parceria com alunos da graduação da UFRR. Recentemente assumiu a Coordenação do Polo Arte na Escola na UFRR. Foi professor voluntário no cursinho pré vestibular solidário EDUCAFRO Brasília, de setembro de 2017 até setembro de 2019. Coordenador do Programa Polo Arte arte na Escola em Roraima, sediado na UFRR. Participou do projeto "Alô Vestibulando da UFRR", da Pró Reitoria de Extensão-PRAE.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense universitária, 2005.

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HILST, Hilda. Teatro completo. São Paulo: Globo, 2008.

PALLOTTINI, Renata. Posfácio Do teatro. In: HILST, Hilda. Teatro completo. São Paulo: Editora Globo, 2008.

Published

2021-06-02

How to Cite

GOMES, Francisco Alves. I AM MY BODY: VIOLENCE, POETRY AND FINITUDE IN THE PLAY THE BIRDS OF THE NIGHT, BY HILDA HILST. Revista Água Viva, [S. l.], v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.26512/aguaviva.v6i1.38319. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/38319. Acesso em: 27 dec. 2024.

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