MY SON’S GOING TO BE A WRITER

PATERNITY AND WRITING IN NADINE GORDIMER’S MY SON’S STORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v6i1.31996

Keywords:

Oedipus, Writing, Identity, Nadine Gordimer, Father

Abstract

This paper seeks to make an interpretation of the work My son’s story (1990), by South African writer Nadine Gordimer (1923-2014), according to the premises of psychoanalysis and literary criticism focused on the notion of influence. Starting from the psychoanalytic concept Name of the Father, we seek to elucidate how Gordimer’s work emphasizes the characteristics of the concept brought from Lacan’s studies, in the levels of plot (relationship between characters) and writing, having as subsidy the Cultural Studies that address issues concerning to the relationship Literature-Identity. Thus, we consider Gordimer’s quest to advance the ideas of origin, identity, writing and fight at the mentioned levels and how they are important in debating the concept of “Father” in South African literature.

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Author Biographies

Manfred Rommel Pontes Viana Mourão, UFC

Doutorando em Letras (Literatura Comparada) pela Universidade Federal do Ceará. Possui Mestrado em Letras - Estudos Literários, pela Universidade Federal do Piauí (2015); Graduação em Letras - Licenciatura Plena, pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2009) e especialização em Língua Portuguesa e Literaturas (2012) pela mesma universidade. Volta-se para o estudo da Estética, da Teoria da Literatura e da Narrativa Contemporânea. 

Roseli Barros Cunha, UFC

Professora Associada da Área de Espanhol do Departamento de Letras Estrangeiras, membro efetivo do Programa de Pós-Graduação em Letras (Literatura Comparada) e editora-chefe da Transversal - Revista em Tradução. Pós-Doutora em Estudos Literários e da Tradução na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG/PósLit) (2016-2017). Doutora em Letras (Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana) - Universidade de São Paulo (2005). Mestre em Letras (Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana) - Universidade de São Paulo (1999). Licenciada em Letras Português- Espanhol pela Universidade de São Paulo (1997). Graduada em Letras Português - Espanhol pela Universidade de São Paulo (1994). Graduada em Artes (1989). Experiência na área de Letras (língua, literatura, ensino e tradução), como docente e pesquisadora, com ênfase em Literaturas Latino-Americanas. Criadora e coordenadora do GELTTE (Grupo de Estudos de Literatura, Tradução e suas Teorias) da UFC/CNPq desde 2010. 

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Published

2024-09-29

How to Cite

MOURÃO, Manfred Rommel Pontes Viana; CUNHA, Roseli Barros. MY SON’S GOING TO BE A WRITER: PATERNITY AND WRITING IN NADINE GORDIMER’S MY SON’S STORY. Revista Água Viva, [S. l.], v. 6, n. 1, 2024. DOI: 10.26512/aguaviva.v6i1.31996. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/31996. Acesso em: 21 nov. 2024.