LITERARY THEORY IN QUESTION: THE TEACHING OF LITERATURE IN DIDACTIC BOOKS

Authors

  • Walter Guarnier de Lima Júnior UFU and IESB

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v4i1.23845

Keywords:

Russian Formalists. Literacy. Estrangement. Pedagogical Resource.

Abstract

This article, at first, resumes and problematizes two of the main discussions raised by the Russian formalists at the beginning of the 20th century (CHKLOVSKI, 1973; EIKHENBAUM, 1973) when they found the bases of the theoretical-methodological study of literature: the concept of “literacy” and the notion of “estrangement”. Redirecting the literary studies undertaken so far, Viktor Chklovski publishes, in 1917, the essay Art as procedure, vehemently censuring the symbolists, who understood art as a consequence of mutable images. Eight years later, Boris Eikhenbaum, in 1925, through the essay The theory of the "formal method", announces a method that would abandon the idea of ”‹”‹literary evolution; gathering the assumptions of the movement. Through these publications, they opposed the impressionist critique of works, defending a systematic and dissociated study of their external elements. After a brief return to the two studies that opposed the principles of literary history, we will seek, through the analysis of textbooks, used by teachers of portuguese of High School, to identify and discuss the reflexes of literary theory in the current literature teaching considering the context of the public and private schools of the Distrito Federal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Walter Guarnier de Lima Júnior, UFU and IESB

Doutorando regular em Letras (Estudos Literários) pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU/MG (2017-2020), Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília - UnB/DF (2013), Graduando em Pedagogia pelo Centro Universitário de Maringá - UniCesumar/PR (2018-2019), Graduado em Letras (Língua Portuguesa) pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU/MG (2010). Atualmente é Professor Assistente II do Curso de Pedagogia do Centro Universitário IESB - IESB/DF, em regime de dedicação exclusiva, onde ministra disciplinas presenciais e a distância: (1) Leitura e Produção de Texto, (2) Comunicação e Expressão, (3) Fundamentos da Língua Portuguesa (4) Conteúdos e Métodos da Língua Portuguesa e (5) Literatura Infanto-Juvenil. Atua na área de Letras (Literatura e Educação, Literatura e Cinema) e Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada ao processo de ensino-aprendizagem de Português como Língua Materna. Em seu currículo Lattes, os termos mais frequentes são: Literatura, Cinema e Ensino de Literatura, Artigo de Opinião, Relações Conclusivas, Livro Didático de Língua Portuguesa, Crenças e Experiências de Aprendizagem.

Published

2019-06-28

How to Cite

LIMA JÚNIOR, Walter Guarnier de. LITERARY THEORY IN QUESTION: THE TEACHING OF LITERATURE IN DIDACTIC BOOKS. Revista Água Viva, [S. l.], v. 4, n. 1, 2019. DOI: 10.26512/aguaviva.v4i1.23845. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/23845. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)