POWER RELATIONS AND RESISTANCE STRATEGIES IN THE COUNT THE PRISIONER, OF MOREIRA CAMPOS: AN ANALYSIS IN THE PERSPECTIVE OF FOUCAULTIAN GENEALOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v4i1.22112

Keywords:

Count. Subject. Power.

Abstract

this article presented here is based on the identification of power relations existents between the characters of the narrative The prisioner, of authorship Ceará State writer Moreira Campos. In this context, the objective propused is to analyze the constituition of the subjects in the count, based on the power relations that are established in the development of the plot. To support this approach, we sought subsidies, basically, em Foucault (1976; 1987; 2008; 2009), that treats of the questions related in the constituition of subjects, through the power conferred on them by various instances of society and by power relations that established, deriving from their capillarity. In the same way, it is prision as a strategy of disciplinary power. As a methodological procedure, the analytic reading of the count was traced to the theoretical aspects inherent to the Foucaultian writings. As a result, it was perceived that power relations are determined by the social place of each, which converges to the constitution of the subjects. Thus, it is understood that the analysis of the power relations between the subjects gives a sharper view of their struggles for the constitution of subjectivity.

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Author Biographies

Wellington Gomes de Souza, UERN

Possui graduação em Letras pela Universidade Regional do Cariri - URCA - (2010), especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira e Africana de Língua Portuguesa pela URCA (2011), mestrado na área de Linguagens e Letramentos pela Universidade Federal de Campina Grande (2018), doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). É professor efetivo da rede estadual do Ceará desde 2010, atuando em turma de ensino médio. Dedica-se à pesquisa sobre Retextualização, Letramento e Linguística textual com vistas ao aprimoramento do trabalho com textos em sala de aula. O projeto de pesquisa do doutorado visa à análise da interface entre Retextualização e Referenciação na produção escrita de alunos de Ensino Médio.

Francisco Vieira da Silva, UFERSA e UERN

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Ciências da Linguagem aplicadas à Educação a Distância (CLEAD) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) Graduado em Letras pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Professor efetivo de Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Campus de Caraúbas. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO), da associação entre a a Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) e a Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Atua, principalmente, nas seguintes temáticas: Análise do Discurso, mídia e discurso, construção de identidades, bem como a formação de professores numa perspectiva discursiva. Pesquisador do Círculo de Discussões em Análise do Discurso (CIDADI), da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), do Grupo de Estudos do Discurso (GRED), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Grupo de Estudos do Discurso da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (GEDUERN). 

Published

2019-06-30

How to Cite

SOUZA, Wellington Gomes de; SILVA, Francisco Vieira da. POWER RELATIONS AND RESISTANCE STRATEGIES IN THE COUNT THE PRISIONER, OF MOREIRA CAMPOS: AN ANALYSIS IN THE PERSPECTIVE OF FOUCAULTIAN GENEALOGY. Revista Água Viva, [S. l.], v. 4, n. 1, 2019. DOI: 10.26512/aguaviva.v4i1.22112. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/22112. Acesso em: 23 nov. 2024.