From report to pride
Trends and thematic-aesthetical transformations of brazilian Rap
Keywords:
Brazilian Rap, Hip-hop, Popular Music, BlacknessAbstract
The present article aims to analyze the transformations that Hip Hop songs have undergone over the last decades, both in their lyrical and aesthetic characteristics. The study starts from the premise of the focus on the word in this musical genre, which was considered as the only discursive source, diminishing communication by the beat to enable the transmission of the message of denunciation about violence against subaltern populations by the music. Although there are still these discursive mechanisms, the genre underwent several transformations, adding also other discourse patterns, which also reflected in the aesthetics of the songs. The analysis will be made between two songs of greater national reach, one of Racionais MC's and another one of Baco Exú of Blues, having around 20 years between their respective releases. It is hoped, finally, to demystify several concepts that are still present in discussions about Brazilian rap.
Downloads
References
Bentes, Anna Christina. 2008. “Contexto e multimodalidade na elaboração de raps paulistas.” Investigações 21, no. 2: 199-220. https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/1911.
Bertelli, Giordano Barbin. 2012. “Errâncias racionais: a periferia, o RAP e a política.” Sociologias 14, no. 31: 214-237. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-45222012000300010.
Feltran, Gabriel Sanctis. 2013. “Sobre anjos e irmãos: cinquenta anos de expressão política do ‘crime’ numa tradição musical das periferias.” Revista do Instituto de Estudos Brasileiros 56: 43-72. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i56p43-72
Frederico, Celso. 2013. “Da periferia ao centro: cultura e política em tempos pós-modernos.” Estudos avançados 27, no. 79: 239-255. http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/68714.
Garcia, Walter. 2004. “Ouvindo Racionais MC's.” Teresa 4-5: 166-180. http://www.revistas.usp.br/teresa/article/view/116377.
Garcia, Walter. 2013. “Elementos para a crítica da estética do Racionais MC’s (1990-2006).” Idéias 4, no. 2: 81-108. https://doi.org/10.20396/ideias.v4i2.8649382.
Gilroy, Paul. 2012. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. Rio de Janeiro: 34/Universidade Cândido Mendes.
Guimarães, Maria Eduarda Araújo. 1998. “Do Samba ao Rap: a música negra no Brasil.” Tese de Doutorado em Sociologia, Universidade Estadual de Campinas. http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/281318.
Kehl, Maria Rita. 1999. “Radicais, Raciais, Racionais: a grande fratria do rap na periferia de São Paulo.” São Paulo em perspectiva 13, no. 3: 95-106. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88391999000300013.
Lafrance, Marc, Lori Burns, e Alyssa Woods. 2012. “Doing Hip-Hop Masculinity Differently: Exploring Kanye West’s 808s & Heartbreak through Word, Sound, and Image.” In The Routledge Companion to Popular Music and Gender, organizado por Stan Hawkins, 285-299. New York: Routledge.
Moreno, Rosangela Carrilo e Ana Maria F. Almeida. 2009. “O engajamento político dos jovens no movimento hip-hop.” Revista Brasileira de Educação (Online) 14, no. 40: 130-142. https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100011.
Nascimento, Jorge Luiz. 2006. “Da ponte pra cá: os territórios minados dos Racionais MC's.” REEL-Revista Eletrônica de Estudos Literários 02: 01-28. http://periodicos.ufes.br/reel/article/view/3434
Oliveira, Leandro Silva De, Marcelo Segreto, e Nara Lya Simões Caetano Cabral. 2013. “Vozes periféricas: expansão, imersão e diálogo na obra dos Racionais MC’s.” Revista do Instituto de Estudos Brasileiros 56: 101-126. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i56p101-126.
Sovik, Liv. 2006. “O rap desorganiza o carnaval: globalização e singularidade na música popular brasileira.” In Caderno CRH 13, no. 33, Dossiê: nação e identidades, organizado por Eneida Leal Cunha. http://anpocs.com/index.php/caderno-crh/user-category/29-cadernocrh/182-cad-crh-v-13-n-33-salvador-jul-dez-2000/6618-caderno-crh.
Walser, Robert. 2013. “Popular music analysis: ten apothegms and four instances.” In Analysing Popular Music, editado por Alan Moore, 16-38. Cambridge: Cambridge University Press.
Zeni, Bruno. 2004. “O negro drama do rap: entre a lei do cão e a lei da selva.” Estudos Avançados 18, no. 50: 225-241. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40142004000100020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Música em Contexto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.