Dis-moi pourquoi

The promotion processes of entertaining music in Belém

Authors

Keywords:

Piano music, Printed music, Music in Brazil

Abstract

This article aims to reveal the processes of promotion of pianistic music in Belém during the turn of the 20th century. The research problem is presented through the following questions: How was music printed for piano promoted in Bethlehem? What actions were implemented in the promotion of these scores? The article focuses on the action of certain subjects, seeking the objectives of the work through the analysis of ads and newspaper articles, as well as printed sheet music of the period. The work is guided by the model of study of music in culture, proposed by Alan Merriam. We conclude that over the years was used the term “musical novelties” to designate the light music and the repertoire of pianistic music in general, which included musical genres in vogue, such as the waltz, the Polka, and schottisch, as well as the existence of a network of relationships between composers, editors and newspaper writers, in which subjects cooperated in a system, in a way, of interdependence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Vieira Venturieri, Federal University of Pará

Músico nascido em Belém, Pará no ano de 1980. É multi-instrumentista, compositor e Mestre em Artes. Em 2010 obteve o título de Especialista em Processos de Criação Musical (UFPA) e em 2014 o de Bacharelado em Música, com habilitação em Composição e Arranjo (UEPA). No ano de 2018, conquistou o título de Mestre em Artes, ao defender a dissertação: O Schottisch de Clemente Ferreira Júnior, sobre seu tataravô, compositor do século XIX em Belém. Atualmente, é doutorando em Artes pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e Instituto de Ciências da Arte (ICA). Em sua atuação musical, Leonardo Venturieri trabalha com escrita para música contemporânea, rock e música instrumental, além de criar trilhas sonoras para cinema, teatro e dança. Tem como instrumentos principais: guitarra elétrica, bandurra, viola toeira, violão, sintetizador e theremin.

Gilda Helena Gomes Maia, Federal University of Pará

Doutoranda em Artes da Universidade Federal do Pará, com a pesquisa intitulada “Uirapurus Paraenses: atuações artísticas de Helena Nobre e Ulysses Nobre”.

Published

2019-08-09

How to Cite

Venturieri, Leonardo Vieira, and Gilda Helena Gomes Maia. 2019. “Dis-Moi Pourquoi: The Promotion Processes of Entertaining Music in Belém”. Música Em Contexto 13 (1):36-54. https://periodicos.unb.br/index.php/Musica/article/view/26586.

Issue

Section

Artigos