A Decade of Consolidation of the Post-Graduation in International Relations in Brazil (2004-2014)

Keywords:

Postgraduate studies in International Relations in Brazil, teaching and research, International Relations

Abstract

The purpose of this article is to contribute empirically to the measurement of the current stage of development of the specific field of international relations in the context of the Human Sciences, throughout the decade of its consolidation, that is, between 2004 and 2014. The hypothesis is that the growth rate of the consolidation period does not support the same proportion of development, however its measurement contributes to the analysis of the scenario and future perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAPES. Plataforma SUCUPIRA. 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em 07 de julho de 2016.

CNPQ. Dados Abertos. Disponível em: <http://cnpq.br/dados_abertos/>. Acesso em 20 de Novembro de 2016.

FERREIRA, M. A. S. V. “The Rise of International Relations Programs in the Brazilian Federal Universities: Curriculum Specificities and Current Challenges”. Journal of Political Science Education. 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1080/15512169.2015.1063440>. Acesso em 07 de Julho de 2016.

GEOCAPES. Sistema de Informações Georreferenciadas. 2016. Disponível em: http://geocapes.capes.gov.br/geocapes2/. Acesso em 07 de Julho de 2016.

HERZ, M. “O Crescimento da Área de Relações Internacionais no Brasil”. Contexto Internacional, v. 24, n. 1, Jun. 2002. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-85292002000100005>. Acesso em 07 de Julho de 2016.

LESSA, A. C. “A evolução recente dos estudos e dos programas de pós-graduação em Relações Internacionais no Brasil”. Meridiano 47: Boletim de Análise de Conjuntura em Relações Internacionais, n. 68, 2006, p. 14-16. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/handle/10482/5152>. Acesso em 07 de Julho de 2016.

MIYAMOTO, S. “O Ensino Das Relações Internacionais No Brasil: problemas e perspectivas”. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 20, Jun. 2003. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-44782003000100009>. Acesso em 07 de Julho de 2016.

TICKNER, A. B.; CEPEDA, C.; BERNAL, J. L. “Enseñanza, Investigación y Política Internacional (TRIP) En América Latina”. Documentos del Departamento de Ciencia Política, Bogotá, n. 19, Dez. 2012. Disponível em: <https://c-politica.uniandes.edu.co/docs/descargar.php?f=./data/CP_Doc19_04-12-12.pdf>. Acesso em 07 de Julho de 2016.

How to Cite

“A Decade of Consolidation of the Post-Graduation in International Relations in Brazil (2004-2014)”. 2017. Meridiano 47 - Journal of Global Studies 18 (October). https://periodicos.unb.br/index.php/MED/article/view/5311.

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.