Japão, o início de um fenômeno cultural globalizado

Resenha de "Recentering Globalization: Japanese culture and transnationalism" - Koichi Iwabuchi - Duke University Press - 2002

Auteurs-es

  • Rafael Dirques David Regis Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

DOI :

https://doi.org/10.26512/cmd.v9i2.47659

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

AKRAM, Tanweer. The Japanese economy: stagnation, recovery, and challenges. Journal of Economic Issues, v. 53, n. 2, p. 403-410, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00213624.2019.1594523. Acesso em: 8 set. 2022.

APPADURAI, Arjun. Modernity at Large: cultural dimensions of globalization. Mineápolis: University of Minnesota Press, 1996.

ARAMAKI, Kenji. Japan’s Long Stagnation, Deflation, and Abenomics. Singapura: Springer, 2018.

BERTO, Raquel G.; ALMEIDA, Mariza Costa. Japão e Coréia do Sul: a indústria criativa como ferramenta de Soft Power. In: FERREIRA, J. C. V. (org.). Festa e memória: perspectivas étnico-raciais. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020. p. 16-31.

BRZESKI, Patrick. Cannes: How Japanese Anime Became the World’s Most Bankable Genre. The Hollywood Reporter [online], Los Angeles, 16 maio 2022, Business News. Disponível em: https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/cannes-japanese-anime-worlds-most-bankable-genre-1235146810/. Acesso em: 8 ago. 2022

DE SÁ, Simone Pereira. Funk carioca: música eletrônica popular brasileira?!. E-Compós, [S. l.], v. 10, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.30962/ec.195. Acesso em: 8 set. 2022.

DINIZ, Gabriela Rodrigues et al. VTubers: estudo sobre massificação do consumo de uma cultura de nicho durante a pandemia de COVID-19. In: III Seminário Iberoamericano de Economia da Cultura, 2022, Belo Horizonte. Anais..., Belo Horizonte: UFMG, 2022. Disponível em: https://pesquisas.face.ufmg.br/ecult/wp-content/uploads/sites/32/2022/06/Vtubers-Estudo-Sobre-Massificacao-Do-Consumo-De-Uma-Cultura-De-Nicho-Durante-A-Pandemia-De-Covid-19Diniz-et-al.pdf. Acesso em: 20 julho 2022

FERREIRA, J. C. V. Turismo: entrecruzamentos de cultura, memória e desenvolvimento. Uma introdução. Arquivos do CMD, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 10–22, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.26512/cmd.v8i1.38140. Acesso em: 11 set. 2022.

HANNERZ, Ulf. Transnational connections: culture, people, places. London: Routledge, 1996.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Ed UFRJ, 2001.

METI - MINISTRY OF ECONOMY, TRADE AND INDUSTRY OF JAPAN. Content Industry: Current Status and Direction of Future Development. Tóquio, Japão: Media and Content Industry Division Commerce and Information Policy Bureau, 2016. Disponível em: https://www.meti.go.jp/english/policy/mono_info_service/content_industry/pdf/20160329001.pdf. Acesso em: 11 set. 2022

PINEDA, Rafael Antonio. Anime Industry Contracted 3.5% in 2020: Overseas market overtakes domestic market for 1st time. Anime News Network [online], 7 nov. 2021. Disponível em: https://www.animenewsnetwork.com/news/2021-11-07/aja-anime-industry-contracted-3.5-percent-in-2020/.179142. Acesso em: 8 ago. 2022

WOOD, Thomaz. Fordismo, toyotismo e volvismo: os caminhos da indústria em busca do tempo perdido. Revista de administração de Empresas, v. 32, p. 6-18, 1992. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-75901992000400002. Acesso em: 11 set. 2022.

ZHANG, Qian; NEGUS, Keith. East Asian pop music idol production and the emergence of data fandom in China. International Journal of Cultural Studies, v. 23, n. 4, p. 493-511, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1367877920904064. Acesso em: 2 set. 2022.

Téléchargements

Publié-e

2023-03-21

Comment citer

Dirques David Regis, R. (2023). Japão, o início de um fenômeno cultural globalizado: Resenha de "Recentering Globalization: Japanese culture and transnationalism" - Koichi Iwabuchi - Duke University Press - 2002. Arquivos Do CMD, 9(2), 335–346. https://doi.org/10.26512/cmd.v9i2.47659