Python Language and Jupyter Notebook
A didactic proposal to determine the appropriate selling price using concepts from Linear Algebra, Differential Calculus, and Numerical Methods
Keywords:
Python, Numerical Methods, Linear Algebra, Differential Calculus, Teaching.Abstract
This work aims to present a didactic proposal foreseen in the research and teaching project titled "Laboratory
of Applied and Computational Mathematics" where the goal is to determine the appropriate selling price of a product
to maximize the profit of a fictional company using the Python language, the GitHub platform, and the computational
tool Jupyter Notebook. To achieve the proposed objectives, functions that best describe the forecast of demand and
profit are obtained through polynomial interpolation. The Newton, Secant, and Bisection methods are applied to solve
the problem. The results, along with a comparative study and the generated notebooks, are presented on the GitHub
platform. This proposal aims to, through a didactic activity, develop the ability of students to organize ideas and
promote the understanding of concepts in Differential Calculus, Linear Algebra, and Numerical Methods.
Downloads
References
Anton, H. A.; Rorres, C. Álgebra linear com aplicações, 10 ed.; Bookman: Porto Alegre, Brasil, 2012.
Barbosa, L. C.; Rodriguez, B. D. do A.; Poffal, C. A. O Ensino de Limites utilizando a Linguagem Python. Anais do X Encontro Regional de Matemática Aplicada do Rio Grande Do Sul, 2020.
Barbosa, A. C. de C.; Rojas, A.; Concordido, C. F. R.; Carvalhaes, C. G. Cálculo Diferencial e Integral de Funções de uma Variável com Python. 1. ed. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2019.
Batista, N. A.; Alves, G. B.; Gonzaga, A. L.; Brandão, M. A..GitSED: Um Conjunto de Dados com Informações Sociais baseado no GitHub. Proceedings of the Satellite Events of the 32nd Brazilian Symposium on Databases, 2017.
Duval, R. Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática; Papirus: São Paulo, Brasil, 2003.
Fassarela, L. S. Desconexão procedimental e programação no ensino-aprendizagem da Matemática: considerações a partir da Teoria dos Registros de Representação Semiótica. Revista Eletrônica de Educação Matemática – REVEMAT, 2020, 15, pp. 01-24.
Frasson, F., Lamburú, C. E., Zompero, A. de F. Aprendizagem Significativa Conceitual, Procedimental e Atitudinal: Uma Releitura da Teoria Ausubeliana. Contexto e Educação, 2019, 34 (108), pp. 303-318.
Jupyter. Disponível em: https://jupyter.org/. Acesso em: 08 mai. 2023.
Menezes, N. N. C. Introdução à programação com Python: algoritmos e lógica de programação para iniciantes. São Paulo: Novatec Editora, 2010.
Oliveira, R. Economia e mundo do trabalho do amanhã dependem da matemática. Disponível em: https://porvir.org/economia-e-mundo-do-trabalho-do-amanha-dependem-da-matematica. Acesso em: 07 fev. 2023.
Pereira, B. A.; Pereira, S. A.; Filho, M. R. L. Educação Matemática e linguagens de programação: um levantamento de artigos sobre a Educação Básica. Ensino da Matemática em Debate, 2022, v. 9, n. 3, pp. 94-116.
Pereira, G. M. de A., Rodriguez, B. D. do A., Poffal, C. A. Linguagem Python e Jupyter Notebok: Um problema de distribuição de temperatura em uma placa. Encontro Regional de Matemática Aplicada e Computacional RJ, 2021.
Ruggiero, M. A., Gomes, V. L. Cálculo Numérico: Aspectos teóricos e computacionais, 2 ed.; Pearson Makron Books: São Paulo, Brasil, 2019.
Santos, Mônica Romana de Oliveira; Fassarella, Lúcio Souza. “Programação aplicada ao ensino de matemática sob a perspectiva da teoria dos registros de representação semiótica: uma experiência didática com as noções de variáveis dependente e independente na função afim”. Revista Paranaense de Educação Matemática, 2023, v. 12, n. 28, pp. 287-310.
Santos, V. L. dos, Lourenço, M. M., Granja, A. P., Lopes, Camila A., Blass, L. Aplicação do Método de Newton, Secante E Bisseção para Definição de Preço Adequado à Venda. Anais do 10° Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão – SIEPE, 2018, v. 10, n. 1.
Silva, L. M. O. da; Machado, M. A. S. Matemática aplicada à administração, economia e contabilidade: funções de uma e mais variáveis.; Cengage Learning: São Paulo, Brasil, 2010.
Sgorla, K., Custódio, K. Z., Máximo, J. C. Projeto Novos Rumos 4.0: Pedagogia Crítica, Metodologias Ativas e Desenvolvimento Humano No Ensino De Programação Básica. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 2020, v. 13, n. 1, pp. 120-136.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Given the public access policy of the journal, the use of the published texts is free, with the obligation of recognizing the original authorship and the first publication in this journal. The authors of the published contributions are entirely and exclusively responsible for their contents.
1. The authors authorize the publication of the article in this journal.
2. The authors guarantee that the contribution is original, and take full responsibility for its content in case of impugnation by third parties.
3. The authors guarantee that the contribution is not under evaluation in another journal.
4. The authors keep the copyright and convey to the journal the right of first publication, the work being licensed under a Creative Commons Attribution License-BY.
5. The authors are allowed and stimulated to publicize and distribute their work on-line after the publication in the journal.
6. The authors of the approved works authorize the journal to distribute their content, after publication, for reproduction in content indexes, virtual libraries and similars.
7. The editors reserve the right to make adjustments to the text and to adequate the article to the editorial rules of the journal.