Training and assistance: a necessary dialogue on the subject of Thanatology

Authors

  • Thereza D'Espíndula Faculdades Pequeno Príncipe
  • Sérgio Rodrigues Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • José de Siqueira Pontifícia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/rbb.v9i1-4.7754

Keywords:

bioethics, thanatology, death, grief, loss, vulnerability.

Abstract

This article was written by teachers of school subjects related to thanatology, as a product of their experiences. When speaking of thanatology to students, an opportunity for critical reflection ”“related to bioethics, to a better training and to a better health care- always arises. Students discuss and even report their own anxieties, demythologizing ideas of: death, the process of dying, grief and loss, bringing such processes (again) to the natural situation where they belong in the human life cycle. Different methods are commonly used for this sake, and a special attention to emotional situations that might emerge is necessary to deal with the different degrees of anxiety generated among participants. Support and the necessity of having some time during the class to process the emotions have been identified as important conditions to be assured.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thereza D'Espíndula, Faculdades Pequeno Príncipe

Curitiba, Paraná, Brasil.

Sérgio Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Curitiba, Paraná, Brasil.

José de Siqueira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Curitiba, Paraná, Brasil.

References

Lown B. A perdida arte de curar. São Paulo: JSN; 1997.

Ariès P. História da morte no Ocidente. Rio de Janeiro: Ediouro; 2005.

Kóvacs MJ. Educação para a morte: desafios na formação de profissionais de saúde e educação. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2003.

Sanches MA, Souza W. Bioética e sua relevância para a educação. Rev diálogo Educacional 2008; 8(23): 277-287.

UNESCO. Declaração Universal sobre Bioética e Direitos Humanos. Brasília: Cátedra UNESCO de Bioética da UnB, Sociedade Brasileira de Bioética; 2005.

Pires JP, Garrafa V. Educação: nova fronteira da bioética. Ciência & Saúde Coletiva 2011; 16(supl.1): 735-745.

Silva PF. Educação em bioética: desafio na formação de professores. Revista Bioética 2011; 19(1): 231-245.

Pinheiro RS. Avaliação do conhecimento sobre Cuidados Paliativos em estudantes de medicina. Mundo da Saúde 2010; 34(3): 320-326.

Siqueira JE. Reflexões éticas sobre o cuidar na terminalidade da vida. Revista Bioética 2005; 13(2): 37-50.Recebido em: 20/09/2013 Aprovado em: 14/11/2013

How to Cite

D’Espíndula, T., Rodrigues, S., & de Siqueira, J. (2013). Training and assistance: a necessary dialogue on the subject of Thanatology. Revista Brasileira De Bioética, 9(1-4), 21–33. https://doi.org/10.26512/rbb.v9i1-4.7754

Issue

Section

Artigos Especiais