BIG-DATA, THE FILTERS BUBBLE AND ALGORITHMIC NEOPOPULISM

from technopolitics to technophilosophy as an analysis of the production of truth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v13i30.55505

Keywords:

Big-Data. Filter bubble. Algorithmic populism. Technophilosophy. Production of truth.

Abstract

This work intends to argue that reflection on the production of truth demands reflection on the intersection between themes that were once exclusively political and exclusively philosophical themes. By calling this intersection technophilosophy, we will unfold an analysis of the forms of truth production based on three notions of utmost importance for the contemporary debate: Big-Data, the filter bubble and the formation of new populisms that, here, we call algorithmic populism. We begin by analyzing the processes of datafication from the point of view of volume, variety, value, speed and relationship with the truth. We develop our argument based on the analysis of the filter bubble as a form of personalized addressing of the content, information and narratives produced. Finally, we argue that the creation of personalized universes has worked as a driving force for new populisms which, as they derive strongly from algorithmic filtering, we call algorithmic populism.

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Author Biography

Pablo Severiano Benevides, Universidade Federal do Ceará

Possui Pós-Doutorado em Filosofia da Educação pela Universitat de Barcelona, instituição em que esteve como Professor Convidado pelo período de um ano, além de Doutorado em Filosofia e Sociologia da Educação pela UFC/UERJ, Mestrado em Filosofia e Graduação em Psicologia (ambos pela UFC). É Professor Efetivo há 16 anos da Universidade Federal do Ceará e foi, por 11 anos (2011-2024), professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Atualmente, é professor do Departamento de Fundamentos da Educação da UFC e coordena o Grupo de Estudos em Tecnopolítica, Educação e Psicanálise. 

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Published

2025-03-31

How to Cite

Severiano Benevides, P. (2025). BIG-DATA, THE FILTERS BUBBLE AND ALGORITHMIC NEOPOPULISM: from technopolitics to technophilosophy as an analysis of the production of truth. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 13(30), 18–41. https://doi.org/10.26512/pl.v13i30.55505

Issue

Section

Artigos