WALTER BENJAMIN AND THE IMAGES OF HISTORY
possibilities of social criticism from the art
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v1i1.11485Keywords:
Art critique. Social critique. Walter Benjamin. History. Image.Abstract
This paper is intended to theme a few considerations from Walter Benjamin regarding the social critique potentialities inherent to the avant-garde art and art critique. For this purpose, the methodological implications derived from his concept of critique shall be considered firstly, followed by an analysis pertaining his considerations as for language and the destruction of the aura and experiences proper to modernity, by means of focusing the power of imagery in the artistic language.Downloads
References
ADORNO, Theodor. “Capitalismo Tardio ou Sociedade Industrial”. Tradução de Flávio R. Kothe. In: Cohn, Gabriel (Org.). Theodor W. Adorno. São Paulo: Editora Ática, 1986.
AGAMBEN, Giorgio.“O príncipe e o sapo: o problema do método em Adorno e Benjamin”. In:Infância e História: Destruição da experiência e origem da história.Belo Horizonte: Editora UFMG,2008.
ARGAN, Giulio C. Arte Moderna.São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BENJAMIN, Walter.“As Afinidades Eletivas de Goethe”. In: Ensaios reunidos: Escritos sobre Goethe. São Paulo: Editora 34/ Duas Cidades, 2009.
______. Charles Baudelaire: Um lírico no auge do capitalismo”“Obras Escolhidas III. 3a Edição. São Paulo: Editora Brasiliense,2000.
______.Escritos Sobre Mito e Linguagem. São Paulo: Editora 34/ Duas Cidades, 2011.
______.Magia e Técnica, Arte e Política: Ensaios sobre literatura e história da cultura”“Obras Escolhidas I.3aEdição. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
______.Origem do Drama BarrocoAlemão.São Paulo: Editora Brasiliense,1984.
BRETAS, Aléxia. A Constelação do sonho em Walter Benjamin.São Paulo: Humanitas,2008.
______.Pensar ao mesmo tempo dialética e não-dialeticamente: Adorno, leitor de Benjamin.Revista Controvérsia, v. 3,n° 2, 2007.
BUCK-MORSS, Susan. Dialética do Olhar: Walter Benjamin e o Projeto das Passagens.Belo Horizonte: Editora UFMG / Chapecó: Editora Universitária Argos, 2002.
FOUCAULT, Michel.“Nietzsche, a genealogia e a história”. In: Machado, R.(Org.).Microfísica do Poder. 7a Edição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FREITAG, Bárbara. A Teoria Crítica: ontem e hoje. 4a Edição. São Paulo:Editora Brasiliense, 1993.
GAGNEBIN, Jeanne M. História e Narração em Walter Benjamin. 2a Edição. São Paulo: Editora Perspectiva, 2009.
______.Do conceito de Darstellung em Walter Benjamin ou verdade e beleza. Kriterion, Belo Horizonte, v. 46, nº 112,2005.
GATTI, Luciano. Constelações: Crítica e Verdade em Benjamin e Adorno.São Paulo: Edições Loyola, 2009.
HABERMAS, Jürgen. O Discurso Filosófico da Modernidade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
KONDER, Leandro. Walter Benjamin: O Marxismo da Melancolia. 2a Edição. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1989.
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política ”“Volume I.São Paulo: Abril Cultural, 1983
______. Manuscritos Econômico-Filosóficos. Lisboa: Edições 70, 1975.
WIGGERSHAUS, Rolf. A Escola de Frankfurt.Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pólemos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.