FEMALE WRITING IN BRAZIL IN THE 19TH AND 20TH CENTURIES

a new proposal for teaching philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v11i23.44588

Keywords:

Philosophy. Education. Brazilian women teachers.

Abstract

In this article, we will present a proposal for the teaching of philosophy, based on the voices and writings of Brazilian women from the XIX-XX centuries. In this sense, we will analyze some of the contributions of seven Brazilian women writers, namely: Nísia Floresta, Francisca Senhorinha, Josefina Álvares de Azevedo, Mariana Coelho, Bertha Lutz, Maria Lacerda and Antonieta de Barros. Of these contributions, we will focus especially on the concepts of philosophy of manners, rational emancipation, women's suffrage, equal co-participation in worship, philosophy of law, fascism, and synthesized life. As these concepts are developed, it will be seen that they provide a broader understanding of philosophy as inclusive and transversal, one that is not silent before the most evil evils of the human race, such as machismo, colonization, slavery, and fascism. Finally, with this proposal, it is expected that philosophy and its teaching will free itself from the closed world in which it was inserted, becoming pluriversal and cross-cultural.

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Author Biography

Nalberty Santos, Universidade Estadual da Paraíba

Sou graduando em Filosofia pela Universidade Estadual da Paraíba. Fui bolsista do Programa Residência Pedagógica (2018-2020) e bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (2020-2022). Participante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia (NEPEFIL/UEPB/CNPQ). Minha área de pesquisa é centrada na "Filosofia marginal", nomenclatura esta criada pelo professor Roberto Gomes ou ainda no pensamento ou pedagogia pós-abissal (das ausências e das emergências), como colocado pelo professor Boaventura de Sousa Santos e pela ex-ministra Nilma Lino Gomes. A despeito de minha área de pesquisa, essa abrange a Filosofia da Educação e o educar na pós-modernidade, a Filosofia brasileira a partir das vozes de Antonieta de Barros, Lélia Gonzalez, Maria Beatriz Nascimento, Djamila Ribeiro, Silvio Almeida entre outros, como também a Filosofia chinesa a partir dos estudos de Fung You-Lan, Jana S. Rocker e dos textos tradicionais chineses. 

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Published

2022-12-19

How to Cite

Santos, N. (2022). FEMALE WRITING IN BRAZIL IN THE 19TH AND 20TH CENTURIES: a new proposal for teaching philosophy. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 11(23), 279–302. https://doi.org/10.26512/pl.v11i23.44588

Issue

Section

Práticas Pedagógicas