WALTER BENJAMIN AND CINEMA
the challenges of a revolutionary art in the age of its technical reproduction
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v10i20.38748Keywords:
Art. Cinema. Technique. Distanciation. Optical Unconscious. Aura.Abstract
We seek, in the following article, to present the cinema developed in the USSR, from the pre-revolutionary period until the 1940s, as the model for Walter Benjamin's theory of film. In particular, we will be guided by the essay The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, and present some of its influences, such as Kracauer and Brecht. First, we will make a general outline of the theses that we consider the most important in The work of art... for the subject proposed here. Secondly, we will look at the use of art by fascism and the capital to elucidate the dangers that a mass art can incur and the difficulties that a revolutionary art must face. In the third section of the development, we will go through specific moments in Benjamin's work, trying to elucidate the key concepts, taking Soviet film as an example. In this moment, we will address the role played by the actor in cinematic art, contrasting it to the theater; talk about the role of the concept of distancing for an active engagement of the spectator; and go through the idea of an optical unconscious. To conclude, we will present a consideration about the emancipatory possibilities of a politically engaged art.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, W. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
BENJAMIN, W. Sobre a situação da arte cinematográfica russa. In: BENJAMIN, W. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica (segunda versão). Porto Alegre: Editora Zouk, 2018.
BO, J. L. Cinema para russos, cinema para soviéticos. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.
BUCK-MORSS, S. Estética e anestética: uma reconsideração de “A obra de arte” de Walter Benjamin. In: CAPISTRANO, T. (Org.). Benjamin e a obra de arte técnica, imagem, percepção. Coleção ArteFíssil. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
ESCOREL, E. É tudo verdade – No centenário das revoluções (I). Revista Piauí, 2017. Disponível em: <https://piaui.folha.uol.com.br/e-tudo-verdade-no-centenario-das-revolucoes-i/>. Acesso em: 18 jun. 2021.
GOMES, P. E. S. Crítica de cinema no suplemento literário. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1981.
HANSEN, M. Benjamin, cinema e experiência: a flor azul na terra da tecnologia. In: CAPISTRANO, T. (Org.). Benjamin e a obra de arte técnica, imagem, percepção. Coleção ArteFíssil. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
KRACAUER, S. O ornamento da massa. São Paulo, SP: Cosac Naify, 2009.
LIMA, B. Benjamin leitor de Brecht: cinema e distanciamento. Pandaemonium Germanicum, v. 17, n. 24, pp. 37-52, dez. 2014.
NOTARI, F. B. A recepção do cinema de Serguei M. Eisenstein no Brasil: um estudo de caso, a VI Bienal de São Paulo (1961). Escrita, circulação, leituras e recepções. Anais... In: VII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA CULTURAL. São Paulo: Universidade de São Paulo – USP, 2014.
OLANO MORGANTTI SALUSTIANO BOTELHO, L. WALTER BENJAMIN E AS IMAGENS DA HISTÓRIA: possibilidades de uma crítica social a partir da arte. PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 104–122, 2012. DOI: https://doi.org/10.26512/pl.v1i1.11485. Acesso em: 17 ago. 2021.
PUDOVKIN, V. Métodos de tratamento do material. In: XAVIER, I. (Ed.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2018.
UCHOA, F. R. A questão do ator no cinema: diálogos entre Benjamin, Arnheim e Kracauer. In: MACHADO, C. E. J.; MACHADO, R.; VEDDA, M. (Eds.). Walter Benjamin: experiência histórica e imagens dialéticas. São Paulo: Editora UNESP, 2015.
VERTOV, D. NÓS. In: XAVIER, I. (Ed.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2018.
XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz & Terra, 2008.
ZANATTO, R. M. O Brasil ao convés de Potemkin: Paulo Emílio, Benjamin, Kracauer e a cultura cinematográfica soviética. In: MACHADO, C. E. J.; MACHADO, R. (Eds.). Walter Benjamin: experiência histórica e imagens dialéticas. São Paulo: Editora UNESP, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.