WALTER BENJAMIN AND CINEMA

the challenges of a revolutionary art in the age of its technical reproduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v10i20.38748

Keywords:

Art. Cinema. Technique. Distanciation. Optical Unconscious. Aura.

Abstract

We seek, in the following article, to present the cinema developed in the USSR, from the pre-revolutionary period until the 1940s, as the model for Walter Benjamin's theory of film. In particular, we will be guided by the essay The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, and present some of its influences, such as Kracauer and Brecht. First, we will make a general outline of the theses that we consider the most important in The work of art... for the subject proposed here. Secondly, we will look at the use of art by fascism and the capital to elucidate the dangers that a mass art can incur and the difficulties that a revolutionary art must face. In the third section of the development, we will go through specific moments in Benjamin's work, trying to elucidate the key concepts, taking Soviet film as an example. In this moment, we will address the role played by the actor in cinematic art, contrasting it to the theater; talk about the role of the concept of distancing for an active engagement of the spectator; and go through the idea of an optical unconscious. To conclude, we will present a consideration about the emancipatory possibilities of a politically engaged art.

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Author Biography

Guilherme Balduino Gonzaga, Universidade de Brasília - UnB

Graduando pelo Departamento de Filosofia da Universidade de Brasília, nas linhas de Metafísica, Filosofia Política e Estética. Graduado no curso de bacharelado, atualmente completa a "dupla diplomação" em licenciatura. Desde o primeiro ano da graduação acompanhou atividades extra-curriculares e Grupos de Estudo. Atualmente, participa ativamente dos seguintes grupos: Grupo Hegel (org. Fábio Nolasco e Erick Lima), Grupo Formação (org. Gilberto Tedéia), Grupo de Ética e Filosofia Política (org. Gilberto Tedéia e Maria Cecília) e Grupo de Pesquisa em Teoria Crítica da UnB (org. Vladimir Puzone). Possui dois PIBICs completos sob a orientação do professor Gilberto Tedéia e foi orientado por Erick Lima em sua monografia para o bacharelado. Participou como membro da comissão de organização do VII ENPGFIL pelo Dep de Fil. e do "Seminário Internacional" organizado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Também participou como avaliador (Desk Review) do editorial da Revista Avesso (periódico acadêmico da PUC-SP). 

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Published

2022-01-06

How to Cite

Balduino Gonzaga, G. (2022). WALTER BENJAMIN AND CINEMA: the challenges of a revolutionary art in the age of its technical reproduction. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 10(20), 116–145. https://doi.org/10.26512/pl.v10i20.38748

Issue

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Artigos