PHOTONARRATIVE ENTANGLEMENTS IN JEAN-LUC GODARD’S HAUNTED FILM (À BOUT DE SOUFFLE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v6i12.11769

Keywords:

Nouvelle Vague. Godard. Harassed. Cinema. Semiotics.

Abstract

This article proposes a dialogue between visuality and textuality based on the analysis of Jean-Luc Godard's film À Bout de Souffle. This film was one of the pioneers of "Nouvelle Vague", a movement of the 60s that introduced a new language of cinema. This new language is born from the proposal of an author’s cinema and innovations of narrative techniques that provide a diversity of interpretations and dialogues that are given by the breaking of the traditional cinematographic narrative structure. Godard's film presents a continuous interstice between images that dialogue directly with the viewer making the action of watching a movie become active rather than passive.

Downloads

Author Biography

Andressa Liz Menezes Ferro, Universidade de Brasília

Estudante de Teoria Crítica e História da Arte no Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília - UnB.

References

BARTES, Roland. A Câmara Clara:Nota sobre a Fotografia/ Roland Bartes. Tradução:Júlio Castañon Guimarães ”“Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

DELEUZE, Gilles, 1925-1995. A imagem-tempo. Tradução: Eloisa de Araujo Ribeiro; revisão filosófica Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2013 ”“(Cinema 2).

MARIE, Michel. A Nouvelle Vague e Godard/Michel Marie. Tradução: Eloisa A. Ribeiro, Juliana Araújo ”“Campinas, SP: Papirus, 2011. ”“(Coleção Campo Imagético)

MARIE, Michel; AUMONT, Jacques. A Análise do Filme. 3ª Edição, Armand Colin, 2004.

MASCARELLO, Fernando. História do cinema mundial. Tradução: Marcelo Felix”“7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. ”“ (Coleção Campo Imagético)

Filmes Cinematográficos:

À BOUT DE SOUFLE (ACOSSADO). Jean-Luc Godard. França. Produtor: Georges de Beauregard. 1959. Tempo de Projeção: 90 minutos. PRETO& BRANCO. POLICIAL. Filme Cinematográfico.

Revistas:

L’Express, Situation du cinéma français” n. 71, maio de 1957.

L’Écran Français, n. 144, março de 1948.

Internet:

AUMONT, 2003. Dicionário Teórico e Críticode Cinema. Disponível em: https://gpesc.wordpress.com/2010/01/19/aumont-2003-%E2%80%93-dicionario-teorico-e-critico-de-cinema/. Acesso em: 16 de agosto de 2016 Ã s 11:00.

Published

2018-01-10

How to Cite

Menezes Ferro, A. L. (2018). PHOTONARRATIVE ENTANGLEMENTS IN JEAN-LUC GODARD’S HAUNTED FILM (À BOUT DE SOUFFLE). PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 6(12), 105–114. https://doi.org/10.26512/pl.v6i12.11769

Issue

Section

Dossiê