THE ARMORED BODY AND THE BODY-IMAGE

a convergence between two studies about Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v12i27.51403

Keywords:

Body. Fascism. Aesthetics. Politics. Walter Benjamin.

Abstract

This article starts from a common point between two antagonistic concepts of the work of Walter Benjamin, found from two different analyzes of the author. The first is an article by the philosopher Susan Buck-Morss, in which she uses two texts by Benjamin to argue that the aestheticization of politics, typical of fascism, is based on a sensory anesthesia of the body; the second text is the chapter of a book by the theorist Sigrid Weil, in which we find, in the study of a third text by Benjamin, the defense that the politicization of art, concept opposite to that of fascism, passes through a interpenetration between the body and the technologies of the industrial era. Within these analyzes, it was possible to observe a centrality, in the opposite concepts of politicization of art and aestheticization of politics, given to the theme of the mechanical body as a political solution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Pinho, Universidade de Brasília

Graduando em Ciência Política pela Universidade de Brasília (UnB). Integrante dos grupos Filosofia de Ética e Filosofia Política (UnB) e Laboratório de Estudos da Insurreição: sexualidade e violência (UnB). 

References

escolhidos / Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Jürgen Habermas - Coleção Os Pensadores. Tradução: José Lino Grünnewald. São Paulo: Abril Cultural, 1975.

BENJAMIN, W. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência européia. Em: Magia e técnica: arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Tradução: Francisco de Ambrosis Pinheiro Machado. 1. ed. Porto Alegre: Zouk, 2012.

BENJAMIN, W. Sobre alguns motivos na obra de Baudelaire. Em: Baudelaire e a modernidade. Tradução: João Barrento. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

BUCK-MORSS, S. Estética e anestética: uma reconsideração de A obra de arte de Walter Benjamin. Em: Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Tradução: Marijane Lisboa; Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

FOSTER, H. Armor Fou. October, v. 56, p. 65–97, 1991.

WEIGEL, S. Body- and image-space: traces through Benjamin’s writings. Em: Body- and image-space: re-reading Walter Benjamin. London: Routledge, 1996.

Published

2024-04-30

How to Cite

Pinho, P. (2024). THE ARMORED BODY AND THE BODY-IMAGE: a convergence between two studies about Walter Benjamin. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 12(27), 221–248. https://doi.org/10.26512/pl.v12i27.51403

Issue

Section

Artigos