THE ARMORED BODY AND THE BODY-IMAGE

a convergence between two studies about Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v12i27.51403

Keywords:

Body. Fascism. Aesthetics. Politics. Walter Benjamin.

Abstract

This article starts from a common point between two antagonistic concepts of the work of Walter Benjamin, found from two different analyzes of the author. The first is an article by the philosopher Susan Buck-Morss, in which she uses two texts by Benjamin to argue that the aestheticization of politics, typical of fascism, is based on a sensory anesthesia of the body; the second text is the chapter of a book by the theorist Sigrid Weil, in which we find, in the study of a third text by Benjamin, the defense that the politicization of art, concept opposite to that of fascism, passes through a interpenetration between the body and the technologies of the industrial era. Within these analyzes, it was possible to observe a centrality, in the opposite concepts of politicization of art and aestheticization of politics, given to the theme of the mechanical body as a political solution.

Downloads

Author Biography

Pedro Pinho, Universidade de Brasília

Graduando em Ciência Política pela Universidade de Brasília (UnB). Integrante dos grupos Filosofia de Ética e Filosofia Política (UnB) e Laboratório de Estudos da Insurreição: sexualidade e violência (UnB). 

References

escolhidos / Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Jürgen Habermas - Coleção Os Pensadores. Tradução: José Lino Grünnewald. São Paulo: Abril Cultural, 1975.

BENJAMIN, W. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência européia. Em: Magia e técnica: arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Tradução: Francisco de Ambrosis Pinheiro Machado. 1. ed. Porto Alegre: Zouk, 2012.

BENJAMIN, W. Sobre alguns motivos na obra de Baudelaire. Em: Baudelaire e a modernidade. Tradução: João Barrento. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

BUCK-MORSS, S. Estética e anestética: uma reconsideração de A obra de arte de Walter Benjamin. Em: Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Tradução: Marijane Lisboa; Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

FOSTER, H. Armor Fou. October, v. 56, p. 65–97, 1991.

WEIGEL, S. Body- and image-space: traces through Benjamin’s writings. Em: Body- and image-space: re-reading Walter Benjamin. London: Routledge, 1996.

Published

2024-04-30

How to Cite

Pinho, P. (2024). THE ARMORED BODY AND THE BODY-IMAGE: a convergence between two studies about Walter Benjamin. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 12(27), 221–248. https://doi.org/10.26512/pl.v12i27.51403

Issue

Section

Artigos