MUSIC TO NOT BE HEARD

distracted listening on Theodor Adorno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v12i26.48605

Keywords:

Theodor Adorno. Walter Benjamin. Distracted listening. Popular music. Background music.

Abstract

The aim of this essay is to analyze the way in which Theodor Adorno deals with the distracted mode of reception of musical works. Starting from Walter Benjamin's distinction between concentrated and distracted reception of the work of art, the paper attempts to analyze why, for Adorno, distracted listening would not be able to grasp the totality of the musical work. Next, the paper examines how popular music conditions distracted reception and why the contemporary situation prevents the individual from engaging in concentrated listening. Finally, a phenomenon that is not very present in Adorno's work is examined, namely background music. The idea defended here is that music, when it fulfills the social function of serving as background, requires a deeper kind of distraction than that induced by popular music, producing music that is ultimately not made to be heard.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Italo Luan Alves Souza, Unimontes

Aluno de graduação do curso de Filosofia da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Tem interesse de pesquisa em Estética e Filosofia da Arte, principalmente a partir da obra de Theodor Adorno.

References

ADORNO, Theodor W. Música ligeira. In: Introdução à sociologia da música: doze preleções teóricas. 2ª ed. São Paulo: Editora Unesp, 2017, pp. 85-111.

ADORNO, Theodor W. Music in the background. In: Essays on Music. University of California Press, 2002, pp. 506-510.

ADORNO, Theodor W. Sobre música popular. In: COHN, Gabriel (org.). Theodor W. Adorno (Coleção grandes cientistas sociais). São Paulo: Ática, 1986, pp. 115-146.

ADORNO, Theodor W. Sobre o caráter fetichista na música e a regressão da audição. In: Indústria Cultural. São Paulo: Editora Unesp, 2020, pp. 53-101.

ADORNO, Theodor W. Tempo Livre. In: Palavras e sinais: modelos críticos 2. Petrópolis: Vozes, 1995, pp. 70-82.

ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2011.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. Brasiliense, 1994, pp. 165-196.

DAMIÃO, Carla Milani. Os modos de recepção estética no ensaio sobre a Obra de arte de Walter Benjamin. In: DUARTE, Rodrigo; FIGUEIREDO, Virgínia (org.). As luzes da arte. Belo Horizonte: Opera Prima, 1999, pp. 521-536.

FREITAS, Verlaine. Fetichismo e regressão musicais em Theodor Adorno. Revista Pensando, v. 8, n. 16, 2017, pp. 80-106.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Atenção e dispersão: elementos para uma discussão sobre arte contemporânea entre Benjamin e Adorno. In: DUARTE, Rodrigo. et al. Theoria Aesthetica. Porto Alegre: Escritos, 2005, pp. 253-266.

HANSEN, Miriam Bratu. Cinema and experience: Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno. Berkeley: University of California Press, 2012.

KRACAUER, Siegfried. Culto da Distração. In: O Ornamento da Massa: ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2009, pp. 343-348.

LEPPERT, Richard. Music "pushed to the edge of existence" (Adorno, listening, and the question of hope). Cultural Critique, n. 60, 2005, pp. 92-133.

SUBOTNIK, Rose Rosengard. Toward a deconstruction of structural listening: a critique of Schoenberg, Adorno, and Stravinsky. In: Deconstructive variations: music and reason in western society. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996, pp. 148-176.

SZENDY, Peter. Listen: a history of our ears. New York: Fordham University Press, 2008.

Published

2023-12-30

How to Cite

Alves Souza, I. L. (2023). MUSIC TO NOT BE HEARD: distracted listening on Theodor Adorno. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 12(26), 341–358. https://doi.org/10.26512/pl.v12i26.48605

Issue

Section

Ensaios