THE CONSTITUTION OF ARISTOTELIAN PÁTHOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v11i24.46359

Keywords:

Eudaimonia. Páthos. Mesótes. Héxis.

Abstract

In the Nicomachean Ethics, Aristotle undertakes a practical reflection on the best life that can be achieved through action. This life consists of acting well and living well, which is confused with the eudaimonic life. Emotions play a major role in this doctrine because they are responsible for the actions of individuals, insofar as they are related to what is pleasant and painful, since individuals tend to act according to pleasure and avoid painful actions.  The purpose of this paper is to show how Aristotle explains that our emotions are formed from a cooperation with reason, involving in the beginning of each emotion, an understanding about what it concerns. This explanation by Aristotle preserves the hope of personality correction with a view to the attainment of eudaimonia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Barbosa Sales, Universidade de Brasília

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Amazonas (2010). Atualmente é docente - Secretaria de Estado de Educação. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Ética, atuando principalmente nos seguintes temas: areté, pathos, eudainomia, cristianismo e frônesis.

References

ARISTÓTELES. De Anima. Apresentação, tradução e notas de Maria Cecília Gomes dos Reis. São Paulo. Editora 34 Ltda, 2006.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. Tradução e notas de Luciano Ferreira de Souza. –São Paulo: Martin Claret, 2016.

ARISTÓTELES. Física. Traducción y notas Guillermo R. de Echandía. Madrid: Editorial Gredos, 1995.

ARISTÓTELES. Órganon. Tradução e notas de Pinharanda Gomes. Lisboa: Giumarães Editores. 1986.

ARISTÓTELES. Retórica das paixões. Tradução Isis Borges B. da Fonseca; prefácio Michel Mayer. Säo Paulo: Martins Fontes. 2000.

URSTHOUSE, Rosalind. A doutrina central da mediania. In: Aristóteles: a Ética a Nicômaco. Org. por Richard Kraut. Tradução de Alfredo Storck. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LIMA, M. A.. A Retórica em Aristóteles: da orientação das paixões ao aprimoramento da eupraxia. 1 ed. Natal: Editora do IFRN, 2011.

NUSSBAUM, Martha C. A fragilidade da bondade: fortuna e ética na tragédia e na filosofia grega. Tradução Ana Aguiar Cotrim; revisão da tradução Aníbal Mari. – São Paulo: Editora DMF Martins Fontes, 2009.

PELLEGRIN, Pierre. Vocabulário de Aristóteles. Tradução Claudia Berliner; revisão técnica Marcos Ferreira de Paula. – São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

WOLF, Ursula. A Ética a Nicômaco de Aristóteles. Tradução de Enio Paulo Giachini. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

ZINGANO, Marco. [Páthos] - um emaranhamento conceitual?. Marques, E.; Rocha, E.; Levy, L.; Pereira, L. C.; Gleizer, M.. (Org.). Caminhos da Razão: estudos em homenagem a Guido Antônio de Almeida e Raul Ferreira Landim Filho. 1ed. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2019, p. 253-281.

ZINGANO, Marco. Estudos de Ética Antiga. São Paulo: Discurso Editorial, 2007.

Eulexis Bailly. Paris: Philippe Verkerk, 2020. Disponível em: https://www.lexilogos.com/grec_ancien_dictionnaire.htm#

Chantraiine. São Francisco: Internet Archive, 2009. Disponível em: https://archive.org/details/Dictionnaire-Etymologique-Grec/page/n3/mode/2up

Published

2023-06-26

How to Cite

Barbosa Sales, D. (2023). THE CONSTITUTION OF ARISTOTELIAN PÁTHOS. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 11(24), 259–272. https://doi.org/10.26512/pl.v11i24.46359

Issue

Section

Ensaios