BILDUNG AS A TENDENCY IN HEGEL’S PHILOSOPHY WITH SPECIAL CONSIDERATION OF NUREMBERG’S PEDAGOGICAL PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v12i25.46201

Keywords:

Hegel. Pedagogy. Bildung. Education.

Abstract

This article intends to connect Hegel’s practical activity as rector of the Egidien Gymnasium (1808-1816) and his formulation of the Philosophical Propadeutic to the Bildung’s philosophical theme, which is developed across his work, not always in an educational context. For that, the meaning of Bildung shall be analysed in the context of classical German philosophy and the French Revolution, and Nuremberg’s pedagogical work shall be considered in the light of other texts, particularly the Phenomenology of the Spirit, Fragment über das Wesen der Liebe, and Wer denkt abstrakt.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nina Auras, Universidade de São Paulo

Formada em filosofia pela Universidade de São Paulo com ênfase em filosofia alemã clássica e filosofia da linguagem.

References

HEGEL, G.W.F. Briefe von und an Hegel, vol. 1. Org. Johannes Hoffmeister. Hamburgo: Meiner, 1952.

HEGEL, G.W.F. Cursos de Estética, vol. 1. Trad. Marco Aurélio Werle. São Paulo: Edusp, 2015.

HEGEL, G.W.F. Cursos de Estética, vol. 3. Trad. Marco Aurélio Werle e Oliver Tolle. São Paulo: EDUSP, 2015.

HEGEL, G.W.F. Enciclopédia das Ciências Filosóficas, vol. 1. Trad. Paulo Meneses. São Paulo: Loyola, 2012.

HEGEL, G.W.F. Enciclopédia das Ciências Filosóficas, vol. 3. Trad. Paulo Meneses. São Paulo: Loyola, 2011.

HEGEL, G.W.F. Escritos pedagógicos. Trad. Arsenio Ginzo. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1991.

HEGEL, G.W.F. Fenomenologia do Espírito, vol. 1. Trad. Paulo Meneses. Petrópolis: Vozes, 1992.

HEGEL, G.W.F. Fenomenologia do Espírito, vol. 2. Trad. Paulo Meneses. Petrópolis: Vozes, 1992 [alteração da tradução a partir de W3: Phänomenologie des Geistes. Frankfurt: Suhrkamp, 2017].

HEGEL, G.W.F. Jenaer Kritische Schriften. Hamburgo: Meiner, 1968.

HEGEL, G.W.F. Linhas Fundamentais da Filosofia do Direito ou Direito Natural e Ciência do Estado em Compêndio. Trad. Paulo Meneses. São Leopoldo: Unisinos, 2010.

HEGEL, G.W.F. Nürnberger Gymnasialkurse und Gymnasialreden (1808-1816). Hamburgo: Meiner, 2006.

HEGEL, G.W.F. Phänomenologie des Geistes. Hamburgo: Meiner, 1980.

HEGEL, G.W.F. Philosophie der Geschichte. Hamburgo: Meiner, 1989.

HEGEL, G.W.F. Philosophie der Weltgeschichte, vol. 3. Hamburgo: Meiner, 2019.

HEGEL, G.W.F. Princípios da Filosofia do Direito. Trad. Orlando Vitorino. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

HEGEL, G.W.F. "Quem pensa abstratamente?". Trad. Charles Feitosa. Síntese Nova Fase, Belo Horizonte, v. 22, n. 69, 1995.

HEGEL, G.W.F. Frühe Schriften II. Hamburgo: Meiner, 2014.

BECKENKAMP, J. Hegel, variantes do fragmento “Die Liebe”. Estudos Hegelianos, 5(8), Junho/2008, pp. 57-74.

DANTO, A. After the End of Art. Princeton: Princeton University Press, 1997.

GINZO, A. Hegel y el problema de la educación, in: HEGEL, G.W.F. Escritos pedagógicos. Trad. Arsenio Ginzo. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1991.

GOETHE, J.W.V. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. São Paulo: Editora 34, 2006.

GOETHE, J.W.V.; SCHILLER, F. Correspondência Goethe-Schiller. Org. Claudia Cavalcanti. São Paulo: Hedra, 2010.

GONDIM, H.C.G.; VERAS, R.P. A pedagogia kantiana e a educação em Rousseau: comparações morais e políticas. Revista Saberes, v.1, n. 17, 2017.

HEIDERMANN, W. Apresentação, in: Humboldt: linguagem, literatura, Bildung. Org. Werner Heidermann, Markus J. Weininger. Florianópolis: EdUFSC, 2006.

HOBSBAWM, E.J. A Era das revoluções: Europa 1789-1848. Trad. Maria Tereza Lopes Teixeira e Marcos Penchel. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

HUMBOLDT, W. Briefe Juli 1795 bis Juni 1797. Org. Philip Mattson. Berlin, Boston: De Gruyter, 2017.

HYPPOLITE, J. Gênese e estrutura da Fenomenologia do espírito de Hegel. Trad. Sílvio Rosa e outros. São Paulo: Discurso Editorial, 1999.

JAEGER, W. Paideia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

JAESCHKE, W. Hegel-Handbuch. Stuttgart: Metzler, 2016.

LEVALTER, E. Hegels Bildungsgedanke und die gegenwärtige Bildungslehre, in: Hegels Theorie der Bildung, vol. 2. Org. Jürgen-Eckardt Pleines. Hildescheim: Georg Olms Verlag, 1986.

LOVLIE, L. On the educative reading of Hegel’s Phenomenology of Spirit. Scandinavian Journal of Educational Research, 39(4), 1995.

MAZZARI, M.V. Apresentação, in: GOETHE, J.W.V. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. São Paulo: Editora 34, 2006.

MENDELSSOHN, M. Über die Frage: was heisst aufklären?, in: Was ist Aufklärung? Thesen und Definitionen. Org. Ehrhard Bahr. Stuttgart: Philipp Reclam, 2004.

MOOG, W. Der Bildungsbegriff Hegels, in: Hegels Theorie der Bildung, vol. 2. Org. Jürgen-Eckardt Pleines. Hildescheim: Georg Olms Verlag, 1986.

NORDENBO, S.E. “Bildung and the thinking of Bildung”. The Journal of Philosophy of Education of Great Britain, 2002.

RAMEIL, U. Der systematische Aufbau der Geisteslehre in Hegels Nürnberger Propädeutik. Hegel-Studien, 1988.

ROTENSTREICH, N. Hegel’s Image of Judaism. Jewish Social Studies, Vol. 15, No. 1 (Jan., 1953).

ROYCE, J. Lectures on Modern Idealism. New Haven: Yale University Press, 1919.

SCHLEGEL, F. Philosophische Lehrjahre II. Fragmente zur Philosophie, in: Kritische Ausgabe seiner Werke, vol. 18. Paderborn: Schöningh, 1975.

VERRA, V. Introduzione, in: La scienza della logica. Torino: PUTET Libreria, 2004.

VIEWEG, K. Der Philosoph der Freiheit. Munique: Beck, 2019.

Published

2023-12-24

How to Cite

Auras, N. (2023). BILDUNG AS A TENDENCY IN HEGEL’S PHILOSOPHY WITH SPECIAL CONSIDERATION OF NUREMBERG’S PEDAGOGICAL PROJECT. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 12(25), 165–190. https://doi.org/10.26512/pl.v12i25.46201

Issue

Section

Artigos