THE BLESSING OF SAMBA

essay about the “Samba da Benção” (1967) and it’s resistance to adornian standardization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v11i24.46126

Keywords:

Samba. Music. Standardization. Adorno.

Abstract

Based on Theodor Adorno’s conceptions about the relation between music and society, especially, those about the method of sociology of music – in which the concept of mediation is central – it’s proposed to analyze two songs of Vinícius de Moraes and Baden Powell: the “Samba da Benção” (1967) and the “Canto de Xangô” (1966). In this sense, it’s necessary to show how Adorno understands the relations between music and society to then demonstrate the methodology of sociology of music so to speak, according to the conceptions of this author. Having done that, it is possible to expose to what extent adornian standardization embraces the brazilian song. At last, we will analyze those songs based on their aesthetic formalizations, embodying elements of afro-brazilian culture, based on the texts about the gramatics of drum and syncope cultures, such as they are understood by Luiz Antonio Simas and Luiz Rufino.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ian Alô do Vale, Universidade de Brasília

Graduando do curso de Licenciatura em Filosofia pela Universidade de Brasília (UnB). Quando foi bolsista da DAPLI (Diretoria de Planejamento e Acompanhamento Pedagógico das Licenciaturas) participou do Diálogos Docentes, entrevistando professores que atuam na formação docente. Além da experiência na educação, possui interesse nas áreas de filosofia da música, filosofia africana, filosofia brasileira e filosofia política.

References

ADORNO, Theodor. Palestra sobre lírica e sociedade, in: Notas de literatura I. Trad. Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Ed. 34, 2003, p. 65-91.

ADORNO, Theodor. Teoria Estética. São Paulo: Ed. Martin Fontes, 1988.

ADORNO, Theodor. Introdução à sociologia da música: doze preleções teóricas. Trad. Fernando de Moraes Barros. São Paulo: Ed. Unesp, 2011.

ADORNO, Theodor. O fetichismo na música e a regressão da audição, in: Os pensadores. Ed. Nova Cultural Ltda. São Paulo, 1996.

BENJAMIN, Walter. A origem do drama barroco alemão. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

FANON, FRANTZ. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Sebastião Nascimento e Raquel Camargo. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

MIRANDA, Dilmar Santos de. A música de consumo no mundo administrado por Adorno: jazz, música popular e a indústria cultural, in: Revista de Ciências Sociais v.28 n.1/2, 1997, p. 90-104.

MÜLLER, Adalberto. Formas de resistência em Chico Buarque e Caetano Veloso. In: Brasília: C14/Casa de Edição, 2020.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2019.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Fogo no mato: A ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Ed. Mórula, 2018.

SIMAS, Luiz Antonio. Pedrinhas miudinhas: ensaios sobre ruas, aldeias e terreiros. 2 ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz; HADDOCK-LOBO, Rafael. Arruaças: uma filosofia popular brasileira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

Published

2023-06-26

How to Cite

Alô do Vale, I. (2023). THE BLESSING OF SAMBA: essay about the “Samba da Benção” (1967) and it’s resistance to adornian standardization. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 11(24), 340–352. https://doi.org/10.26512/pl.v11i24.46126

Issue

Section

Ensaios