WITTGENSTEIN, POPPER AND THE DEBATE ABOUT PHILOSOPHICAL PROBLEMS
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v11i23.43630Keywords:
Wittgenstein. Popper. Philosophical problems. Natural science. Philosophy.Abstract
The objective of this work is to present Ludwig Wittgenstein's perspective on the impossibility of the existence of philosophical problems, to then reflect on the implications of such a perspective based on Popper's thought. For that, Wittgenstein's perspective, as exposed in his work Tractatus logico-philosophicus, is contrasted with Karl Popper's perspective presented in “The nature of philosophical problems and their scientific roots” (in Conjectures and refutations). The example of the problem faced by Kant in his work Critique of pure reason will also be considered for the analysis of Wittgenstein's argument. According to Wittgenstein, philosophical problems are pseudo-problems because they have no solution. However, despite admitting the existence of pseudo-problems, Popper argues that factual, logical, or hybrid problems, under certain circumstances, can be philosophical. Thus, the aim is to contrast these two perspectives in order to emphasize how not all philosophical problems are pseudo-problems.
Downloads
References
DA REDAÇÃO. A misteriosa briga entre Wittgenstein e Popper. Folha de S. Paulo, São Paulo, não paginado, 29 abr. 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs2904200109.htm. Acesso em: 04 maio 2022.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
CAMILO, Bruno. A metafísica de Isaac Newton. Natal. 131 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16502. Acesso em: 15 mar. 2022.
CAMILO, Bruno. Princípios metafísicos do método newtoniano. In: CONTE, J.; MORTARI, C. A. (org.). Temas em filosofia contemporânea. Florianópolis: NEL/UFSC, 2014. p. 172-183. (Rumos da epistemologia; v. 13). Disponível em: http://nel.ufsc.br/rumos.html. Acesso em: 15 mar. 2022.
FEYERABEND, Paul Karl. Contra o método. São Paulo: Editora UNESP, 2007.
HUME, David. Investigações sobre o entendimento humano e sobre os princípios da moral. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
KANT, Immanuel. Crítica da razão prática. Lisboa: Edições 70, 1989.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
NEWTON, Isaac. Óptica. São Paulo: EDUSP, 2002.
NEWTON, Isaac. Principia: princípios matemáticos de filosofia natural. São Paulo: EDUSP, 2008.
POPPER, Karl. Conjecturas e refutações. 5. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
POPPER, Karl. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 2007.
POPPER, Karl. The open society and its enemies. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1957a.
POPPER, Karl. The Poverty of historicism. London: Routledge and Kegan Paul, 1957b.
RUSSELL, Bertrand. The principles of mathematics. Cambridge: University Press, 1903. Disponível em: https://ia801405.us.archive.org/25/items/principlesmathe00russgoog/principlesmathe00russgoog.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.
WHITEHEAD, Alfred North; RUSSELL, Bertrand. Principia mathematica. Volume I. 2. ed. Cambridge: University Press, 1963. Disponível em: https://archive.org/details/PrincipiaMathematicaVolumeI/page/n1/mode/2up. Acesso em: 15 mar. 2022.
WITTGENSTEIN, Ludwig Joseph Johann. Tractatus logico-philosophicus. São Paulo: EDUSP, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.