THE AESTHETIC APPREHENSION AND THE SENSE OF ARTISTIC BEAUTY IN SARTRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.42274

Keywords:

Imaginative consciousness. Unreal. Work of art. Beautiful.

Abstract

This article aims to analyze how aesthetic apprehension and artistic beauty are understood by philosopher Jean-Paul Sartre. At the end of "The Imaginary", Sartre treats directly the problem concerning the work of art. Based on his conclusions about the imaginative consciousness, the author affirms the unreality of the work of art and distinguishes the aesthetic object from the material support that allows its manifestation. Although the real and the unreal coexist in the constitution of the work of art, the content proper to our aesthetic apprehensions can only be revealed to the consciousness capable of putting the unreal. In this sense, the author highlights that the “beautiful” is inaccessible to perception, but its meaning will only gain clarification with the understanding that artistic beauty is an unreal totality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ágatha Victoria Cavallari Ferreira, Universidade de São Paulo

Cursa bacharelado e licenciatura em Filosofia na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP). Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) do curso de Filosofia da USP, de 2019 a 2021. Atualmente, desenvolve pesquisa de Iniciação Científica, com apoio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP), na mesma Universidade.

References

CACCIOLA, Maria Lúcia. A contemplação estética: Schopenhauer e Mondrian. Dois pontos: Curitiba, São Carlos, vol. 11, n. 1, p. 91-103, abr. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/dp.v11i1.34592.

COELHO, Ildeu. Sartre e a interrogação fenomenológica do imaginário. Tese defendida no Programa de Pós-Graduação em Filosofia, USP, 1978.

COOREBYTER, Vincent de. Prefácio. In: SARTRE, Jean Paul. La transcendance de l’Ego et autres textes phénoménologiques. Paris: Vrin, 2003.

HOSTE, Vinicius Xavier. A estética do irreal: Considerações sobre a obra de arte em Jean-Paul Sartre. Dissertação de mestrado apresentada no Programa de Pós-Graduação em Filosofia, UFES, 2017.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade de julgar. trad. Fernando Costa Mattos. Petrópolis: Vozes, 2016.

LACOUR, P. ; OLIVEIRA CHAIA, J. .; FRANCA, I.; BARBOSA, L.; MUCURY, M.; VARGAS, M. .; CHAGAS, M.; TEIXEIRA, M.; ZITTI, S.; CORREA, S. .; CAPRIO, F.; WORMSER, G. "As Raízes da Ética: conferência no Instituto Gramsci (maio de 1964)", de Jean-Paul Sartre. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 393–427, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/rfmc.v5i2.12616.

LOPES, Lucas Rodrigues da Fonseca. O conceito de analogon em Sartre. Dissertação de mestrado apresentada no Programa de Pós-Graduação em Filosofia, UEM, 2019.

MACHADO, Roberto. O nascimento do Trágico: De Schiller a Nietzsche. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

OLIVEIRA, Rúbia Lúcia. A relação entre arte e imaginário segundo Jean-Paul Sartre. Perspectivas – Revista do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da UFT, vol. 4, n. 1, 2019. Disponível em: <https://betas.uft.edu.br/periodicos/index.php/perspectivas/article/view/5262>. Acesso em: 03 nov. 2021.

PORTO, M. Conferência de Jean-Paul Sartre – Universidade Mackenzie (1960). Discurso, [S. l.], n. 16, p. 7-32, 1987. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.1987.37918.

SARTRE, Jean-Paul. A transcendência do ego: Esboço de uma descrição fenomenológica. São Paulo: Vozes, 2015.

SARTRE, Jean-Paul. O imaginário: Psicologia fenomenológica da imaginação. São Paulo: Ática, 1996.

SARTRE, Jean-Paul. Uma ideia fundamental da fenomenologia de Husserl: A intencionalidade. (tradução Ricardo Leon Lopes). VEREDAS FAVIP, Caruaru, vol. 2, n. 01, pp. 102-107, jan/jun. 2005. Disponível em: <https://gmeaps.files.wordpress.com/2012/05/uma-ideia-fundamental-da-fenomenologia-sartre.pdf>. Acesso em: 04 out 2021.

SILVA, Franklin Leopoldo e. Ética e literatura em Sartre: Ensaios introdutórios. São Paulo: Unesp, 2004.

SOUZA, Thana Mara de. Arte na filosofia de Sartre: tensão entre imaginação e engajamento. Kínesis, vol. 8, n. 18, p. 272-296, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-8900.2016.v8.n18.20.p272.

SOUZA, Thana Mara de. Da irredutibilidade e inseparabilidade entre imaginação e percepção em Sartre. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 32, n. 64, p. 311-338, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v32n64a2018-15.

SOUZA, Thana Mara de. Ética e estética no pensamento de Sartre. Revista Estudos Filosóficos UFSJ, n. 4, Estudos Filosóficos nº 4, 2010. Disponível em: <http://seer.ufsj.edu.br/index.php/estudosfilosoficos/article/view/2353>.

Acesso em: 04 out 2021.

Published

2022-09-19

How to Cite

Cavallari Ferreira, Ágatha V. (2022). THE AESTHETIC APPREHENSION AND THE SENSE OF ARTISTIC BEAUTY IN SARTRE. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 11(22), 111–130. https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.42274

Issue

Section

Artigos