LITERATURE AS A LABORATORY
Benjamin’s literary criticism and its correspondences in Adorno’s and Schwarz’s essays
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v10i20.38695Keywords:
Literary criticism. Benjamin. Adorno. Schwarz. Constellation.Abstract
The aim of this article is to present Walter Benjamin’s epistemological program of literary criticism and its correspondences in the works of Theodor W. Adorno and Roberto Schwarz. As an epistemological critique program, the Benjaminian literary criticism proposal aims to rehabilitate the attributes of the literary text as a source for aesthetic and social-historical reflection. Such a perspective of literary criticism has as its principle the concepts of constellation and fragments. In Adorno’s work, literary criticism is intertwined with the essay form to consolidate an idea of a philosophical style that contemplates the fragmentary condition of knowledge. In Schwarz’s essays, literary criticism pursues aspects of the contradictions of Brazilian social-historical formation from an examination of the interactions of ideology with literary form. Finally, we propose an intellectual lineage of literary critics committed to examining the contradictions of modernity and the interactions between aesthetics and social history.
Downloads
References
ADORNO, T. O ensaio como forma. In: Notas de literatura I. São Paulo: Duas cidades; Editora 34, 2012a [1954-1958].
ADORNO, T. A posição do narrador no romance contemporâneo. In: Notas de literatura I. São Paulo: Duas cidades; Editora 34, 2012b [1954].
ADORNO, T. Introdução à controvérsia sobre o positivismo na sociologia alemã. In: Textos escolhidos: Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
BENJAMIN, W. As afinidades eletivas de Goethe. In: Ensaios reunidos: escritos sobre Goethe. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2018 [1924-1925].
BENJAMIN, W. Prólogo epistemológico-crítico. In: Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016 [1925].
BENJAMIN, W. O narrador - Observações acerca da obra de Nicolai Leskov. In: Textos escolhidos: Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980 [1936].
BENJAMIN, W. Paris do Segundo Império. In: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Editora Brasiliense. 1989 [1938].
BENJAMIN, W. O conceito de crítica de arte no Romantismo alemão. São Paulo: Editora Iluminuras. 1999 [1917-1919].
JAMESON, Fredric. Marxismo e forma - teorias dialéticas da literatura no século XX. São Paulo: Editora HUCITEC, 1985.
LOPEZ, Silvia L. Olhares periféricos: a teoria estética de Adorno no Brasil. In: Um crítico na periferia do capitalismo - reflexões sobre a obra de Roberto Schwarz. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
LÖWY, Michael e VARIKAS Eleni. A crítica do progresso em Adorno. Lua Nova: Revista de Cultura e política, 72, 1992.
MICELI, Sergio. O chão e as nuvens: ensaios de Roberto Schwarz. In: Um crítico na periferia do capitalismo - reflexões sobre a obra de Roberto Schwarz. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SANTOS, Wanderson Barbosa dos. O pensamento indisciplinado de Walter Benjamin: teoria crítica, messianismo judaico e o teatro épico nos escritos de 1930 a 1940. Dissertação (Mestrado em Sociologia). Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
SANTOS, Wanderson Barbosa dos. O todo e as partes – a forma ensaio e seu significado sociológico no pensamento de Georg Simmel e Walter Benjamin. Revista Sociologias Plurais, v. 7, n. 3, p. 105-126, jul. 2021.
SCHWARZ, Roberto. Nacional por subtração. In: Que horas são?: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras. 1987.
SCHWARZ, Roberto. Adequação nacional e originalidade crítica. In: Sequências brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras. 1999a.
SCHWARZ, Roberto. Um seminário de Marx. In: Sequências brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras. 1999b.
SCHWARZ, Roberto. As ideias fora do lugar. In: Ao vencedor as batatas: forma literária e processo social no início do romance brasileiro. São Paulo: Duas Cidades, Ed. 34, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.