THE RELATION BETWEEN PHILOSOPHY AND POETRY IN THE AESTHETICS PERSPECTIVES OF HENRI BERGSON AND MARIA ZAMBRANO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v8i15.22867

Keywords:

Poetics. Aesthetic. Metaphysics. Discourse.

Abstract

The present essay lists as broader visions that Henri Bergson (1859-1941) and Maria Zambrano (1904-1991) develop around the poetics as micro regions of a proper aesthetic in each one of these authors. Challenge lies precisely in the peculiar way, in which they both adhere to this discussion to answer the difficulties of philosophy, area of ”‹”‹their central activity, specifically regarding their speech and discourse. Both Zambrano and Bergson see the intersection mediated by poetic instruments, between philosophy and poetry, an access to overcoming Platonic-Aristotelian rationality. If for Bergson the metaphor and the images would be the most faithful to the reality in duration Zambrano composes the logical reason with another poetic reason, without, nevertheless, declining to the irrationalism, but in search of a term resistant to that monolithic version of the preceding tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Rocha de Oliveira, State university of Ouro Preto

Mestrando em Filosofia pela Universidade Federal de Ouro Preto, vinculado à Linha de Pesquisa em Estética e Filosofia da Arte (2019). Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2018)

References

BERGSON, Henri. A Evolução Criadora. Tradução Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições 70, 2001.

BERGSON, Henri. Ensaios sobre os dados imediatos da consciência. Tradução de João Gama da Silva. Lisboa: Edições 70, 2011.

BERGSON, Henri. O Pensamento e o Movente: Ensaios e Conferências. Tradução de Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BERGSON, Henri. Memória e vida. Henri Bergson, textos escolhidos por Gilles Deleuze. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

HENRIQUES, Fernanda. A Penumbra Tocada de Alegría: A Razão Poética e as Relações entre a Filosofia e a Poesia em Maria Zambrano. Universidade da Beira Interior Covilhã: Lusofia, 2012. Disponível em: <http://www.lusosofia.net/textos/20120217-henriques_fernanda_maria_zambrano_e_as_metaforas_do_coracao.pdf>. Acesso em: 25 maio 2018.

HENRIQUES, Fernanda. Maria Zambrano e As Metáforas do Coração, Universidade da Beira Interior Covilhã: Lusofia, 2012. Disponível em: <http://www.lusosofia.net/textos/20120217-henriques_fernanda_maria_zambrano_e_as_metaforas_do_coracao.pdf> Acesso em: 25 maio 2018.

LEOPOLDO E SILVA, Franklin. Bergson: Intuição e discurso filosófico. São Paulo: Loyola, 1994.

PRADO JUNIOR, Bento. Presença em campo transcendental. São Paulo: Edusp, 1988.

SOCHA, Eduardo. Bergsonismo musical. O tempo em Bergson e a noção de forma aberta em Debussy. Dissertação (Mestrado em Filosofia) Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. 167p. 2009.

WORMS, Frédéric. Bergson ou os dois sentidos da vida. São Paulo: Editora Unifesp, 2011.

WORMS, Frédéric. L'art et le temps chez Bergson. Un problème philosophique aucœur d'un moment historique, Mil neuf cent. Revue d'histoire intellectuelle, 2003/1 (n° 21), p. 153-166.

ZAMBRANO, Maria. Filosofía y poesia. 4ª Ed., México: FCE, 1996. (Colec. Filosofia).

ZAMBRANO, Maria. Poesia e Metafísica. Universidade da Beira Interior Covilhã: Lusofia, 2008.

Published

2019-07-31

How to Cite

Oliveira, R. R. de. (2019). THE RELATION BETWEEN PHILOSOPHY AND POETRY IN THE AESTHETICS PERSPECTIVES OF HENRI BERGSON AND MARIA ZAMBRANO. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 8(15), 172–183. https://doi.org/10.26512/pl.v8i15.22867

Issue

Section

Ensaios