“OBSERVER, FLÂNEUR, PHILOSOPHER, AS YOU WANT”
Roberto Bicelli, the ragman poet
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v8i15.22722Keywords:
Roberto Bicelli. Baudelaire. Breton. Surrealism. Roberto Piva.Abstract
This paper aims to insert the poet Roberto Bicelli in the surrealist tradition of poetry. In order to do so, we try to identify some poetic figures of Baudelairean matrix in the poetry of the Brazilian author, such as those of the flâneur and the ragman. On the one hand, we try to show the place of Bicelli in the generation of authors that includes names like Roberto Piva; on the other hand, the analysis of certain poems by Bicelli in the first edition of his book Antes que eu me esqueça aims to find the implicit and explicit references of canons of the poetry of the 20th century, which will allow us to see him as a poet who is, mainly, an attentive reader of poetry, and not a mere diffuser of canons. This paper wants to show, thus, the historical consciousness and originality of Bicelli’s poetry.
Downloads
References
ARAGON, L. O camponês de Paris. Trad. Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
BALZAC, H. A comédia humana. Estudos de costumes, cenas da vida parisiense. Introdução, notas e organização de Pedro Rónai. Rio de Janeiro: Editora Globo, 1952. (Coleção Biblioteca dos Séculos, v. IX)
BAUDELAIRE, C. As flores do mal. Trad. Jamil Almansur Haddad. São Paulo: Abril Cultural, 1984.
BAUDELAIRE, C. O pintor da vida moderna. In: Sobre a modernidade. Organização de Teixeira Coelho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
BAUDELAIRE, C. O dândi. In: TADEU, T. (org.) Manual do dândi. A vida com estilo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. (Coleção Mimo)
BENJAMIN, W. Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. Trad. José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989. (Obras escolhidas, v. 3)
BICELLI, R. Antes que eu me esqueça. Poesia com desenhos de Guto Lacaz. São Paulo: Feira de Poesia, 1977.
BRETON, A. Manifestos do surrealismo. 2 ed. Trad. Pedro Tamen. Lisboa: Moraes Editores, 1976.
BURGER, P. Teoria da vanguarda. Trad. José Pedro Antunes. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
COSTA, C. T. Wesley Duke Lee: um salmão na corrente taciturna. São Paulo: EDUSP, 2005.
FABBRINI, R. N. Errâncias estéticas: surrealismo, situacionismo e arte radicante. In: Kínesis, vol. VII, n. 15, dezembro/2015, p. 1-12.
GAGNEBIN, J.-M. O camponês de Paris: uma topografia espiritual. In: Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
GIORGETTI, U. Uma outra cidade. Produção de 2002 da SP Filmes disponível em vídeo, exibido na TV Cultura de São Paulo e TV Educativa; subsequentemente, também relatado no livro Os dentes da memória, de Camila Hungria e Renata D’Elia, e em outras ocasiões. Também disponível no YouTube, sob o link: <https://www.youtube.com/watch?v=r3izgty1GmM>. Acesso em: 16/11/2018.
MATTOS, R. M. Recepção da poesia de Roberto Piva de 1960 a 1990. In: Nau literária: crítica e teoria de literaturas, vol. 11, n. 1, PPG-LET-UFRGS, Porto Alegre, 2015, sem paginação. Disponível em: . Acesso em: 16/11/2018.
PIGNATARI, D. Comunicação poética. 2. ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1978.
PIVA, R. Paranoia. Fotografado e desenhado por Wesley Duke Lee. 2 ed. São Paulo: Instituto Moreira Salles e Jacarandá, 2000.
WILLER, C. Apresentação. In: BICELLI, R. Antes que eu me esqueça. Poesia com desenhos de Guto Lacaz. São Paulo: Feira de Poesia, 1977.
WILLER, C. André Breton, 28 de setembro (de 1966). Disponível em: <https://claudiowiller.wordpress.com/2016/09/28/andre-breton-28-de-setembro-de-1966/>. Acesso em: 16/11/2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 PÓLEMOS ”“ Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.