PRESENTATION
dossier - philosophical education
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v4i7.11661Keywords:
Presentation. Dossier. Pólemos. Philosophical education.Abstract
This paper aims to think Teaching and Philosophical Education from small notes based on aspects and authors of the philosophical tradition. It begins with the realization that what the Philosophy is not a consensus; it seeks to characterize a difference between Philosophy and Science and passes to postulate some aspects that could be taken into account in a teaching and a philosophical education starting with the idea of philosophy as lifestyle. In this path, we quote, panoramically, Murcho D., P. Hadot, M. Foucault, Deleuze, J. Larrosa and W. Kohan with no commitment to form some coherent line of thought that bound them, but seeking bridges of any aspect of his thought and our perspective to say something about the philosophical education.
Downloads
References
DELEUZE, Gilles e PARNET, Claire. L'abécédaire de Gilles Deleuze, entrevista feitapor Claire Claire Parnet, filmada e dirigida por Pierre-André Boutang. Paris: Vidéo Éditions Montparnasse, 1 996. (Transcrição sintetizada, em inglês, por Charles J. Stivale, http://www.langlab.wayne.edu/CStivale/D-G/ABC1.html, e traduzida para oportuguês por Tomaz Tadeu, http://www.ufrgs.br/faced/tomaz/abc.htm).
DUSSEL, E.; MENDIETA, E.; BOHÓRQUEZ, C. El Pensamiento Filosóficolainoamericano, del Caribe Y “Latino” [1300 - 200] ”“ Historia, Corrientes, Temas y filósofos. México: Siglo XXI, 2009.
EPICURO. Carta sobre a felicidade: (a Meneceu) / Epicuro; tradução e apresentação deAlvaro Lorencini e Enzo Del Carratore. ”” São Paulo: Editora UNESP, 2002.
FOUCAULT, M. Le Philosophe masqué (entrevista de C. Delacampagne), em ‘LeMonde" n. 10945, de 06 de abril de 1980. Acessado em 20/07/2015. Disponível emhttp://www.lite.fe.unicamp.br/papet/2002/fe190d/texto08.htm.
HADOT, P. O que é a filosofia antiga?, Rio de Janeiro: Loyola 1999, pp 17-21.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação . Jan/Fev/Mar/Abr 2002 Nº 19. Págs. 20-28.
MURCHO, D. A natureza da filosofia e o seu ensino. Educação e Filosofia, v. 22, n.44, p. 79-100, 2008. Disponível em: http://www.sumarios.org/sites/default/files/pdfs/57500_6672.PDF. Acesso em: 03/12/2012.
PADOVANI, H/CASTANHOLA, L. História da Filosofia 13º edição Ed. São Paulo: Melhoramentos. 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pólemos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.