PRESENTATION

dossier - philosophical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v4i7.11661

Keywords:

Presentation. Dossier. Pólemos. Philosophical education.

Abstract

This paper aims to think Teaching and Philosophical Education from small notes based on aspects and authors of the philosophical tradition. It begins with the realization that what the Philosophy is not a consensus; it seeks to characterize a difference between Philosophy and Science and passes to postulate some aspects that could be taken into account in a teaching and a philosophical education starting with the idea of philosophy as lifestyle. In this path, we quote, panoramically, Murcho D., P. Hadot, M. Foucault, Deleuze, J. Larrosa and W. Kohan with no commitment to form some coherent line of thought that bound them, but seeking bridges of any aspect of his thought and our perspective to say something about the philosophical education.

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Author Biography

Pedro Gontijo, Universidade de Brasília

Professor no Departamento de Filosofia. Na graduação atuo principalmente com disciplinas relacionadas à formação de professores de Filosofia e na Metafísica trabalho com o pensamento metafísico contemporâneo procurando dialogar tradição ocidental com outras tradições de pensamento presentes na América Latina. Minha jornada de formação acadêmica passou por Ensino Médio profissionalizante como Técnico em Eletrônica (1985), graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1993), mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (2003) e Doutorado em Educação pela UNICAMP (2008). Minha atuação profissional passou por técnico em eletrônica, professor em instituições privadas, entre elas a Universidade Católica de Brasilia e como professor de Filosofia da Secretaria de Educação do Distrito Federal (1996 - 2006)

References

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Published

2015-12-06

How to Cite

Gontijo, P. (2015). PRESENTATION: dossier - philosophical education. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 4(7), 6–17. https://doi.org/10.26512/pl.v4i7.11661

Issue

Section

Dossiê