MEMORY, IMAGE AND CONTEMPORARY ART

phenomenological reading possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v3i5.11585

Keywords:

Memory. Phenomenology. Contemporary Art. Collection. Appropriation.

Abstract

This article aims to investigate the dialogue that contemporary art can establish between artist and public. Analysing the works of Christian Boltanski and Joseph Cornell, which have as their common point memory, it is intended to discuss, through concepts of phenomenological consciousness, on the relations between consciousness, art object and fruidor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suzzana Magalhães de Oliveira, Universidade de Brasília

Bacharel em Artes Plásticas pela Universidade de Brasília. Atualmente integra o Coletivo Curatorial "Ponto, Obra", cujo o trabalho mais recente foi a exposição intitulada Kohë dhe Kujtesë: Gravura Bashkëkohore Braziliane (Tempo e Memória: gravuras brasileiras contemporâneas), que ocorreu no Museu Histórico Nacional de Tirana, na Albânia, em 2013.

References

ARTNER, Alan G. Boltanski: The Artist as both killer and clown. In: Dark Lessons. Chicago: 1 de maio de 1988.

DRAKE, Ascha. SOMMERS, Joan. The Joseph Cornell Box. Maine: Cider Mill Press, 2006.

GRENIER, Catherine. BOLTANSKI, Christian. ThePossible life of Christian Boltanski. Boston: MFA Publications, 2009.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura. São Paulo: Ideias e letras, 2002.

OBRIST, Hans Ulrich. Entrevistas: volume 2. Tradução: Diogo Henriques. Rio de Janeiro: Cobogó; Belo Horizonte: Inhotim, 2009.

RUFINONI, Priscila. Liberdade dramática: ética e literatura na escrita de Sartre. In: Kriterionvol. 49no. 117, Belo Horizonte, 2008.

SARTRE, Jean Paul. Imaginação. Col. Os Pensadores, p. 33. Tradução Luis Roberto Salinas Fortes. São Paulo: ed. Abril Cultural, 1978.

SARTRE, Jean Paul. O Imaginário. São Paulo: Ática, 1996.

WALDMAN, Diane. Joseph Cornell: Master of Dreams. Nova Iorque: Abrams, 2002.

Published

2014-09-12

How to Cite

Magalhães de Oliveira, S. (2014). MEMORY, IMAGE AND CONTEMPORARY ART: phenomenological reading possibilities. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 3(5), 61–80. https://doi.org/10.26512/pl.v3i5.11585

Issue

Section

Artigos