A DIDACTIC PATH TO ANCIENT PHILOSOPHY IN TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v4i7.11664

Keywords:

Didatic material. Class planning. Myth and Philosophy.

Abstract

This article have as proposal a sugestion of a didact route for the docent of high school, when the occasion the subject to be developed in classroom are themes of ancient philosophy. In this point, will be utilized as an example of lesson planning, the discussion about myth and philosophy. For thir, will be exposed to the teacher the possibility to do (his/her) own auxiliary material about the subject, conceiving the didactic book as an essencial tool for this discipline preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayã Gonçalves Fernandes, Universidade de Brasília

Graduanda em Filosofia pela Universidade de Brasília - UnB.

References

Primárias:

Ciências humanas e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de Filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

GALLO, Silvio. Metodologia do Ensino de Filosofia: uma didática para o ensino médio. São Paulo: Papirus editora, 2011.

Secundárias:

BRISSON, Luc. Introdução à Filosofia do Mito. São Paulo: Editora Paulus, 2014.

CORNELLI, Gabriele. História da filosofia antiga: começar pelo diálogo. In: CORNELLI, Gabriele; CARVALHO, Marcelo; DANELON, Márcio. Coleção Explorando o Ensino: Filosofia. Brasília: Ministério da Educação, 2010.

__________. A outra margem do pensamento ocidental: o ensino da filosofia antiga noBrasil em tempos de globalização. In: CORNELLI, Gabriele; CHEVITARESE, André Leonardo; SILVA, Maria Aparecida de Oliveira. Tradição Clássica e o Brasil. Brasília: Archai, 2008.

__________. Viver e ensinar: modalidades marginais da história da filosofia antiga. In: ROCHA, Sandra Lúcia Rodrigues. Cinco ensaios sobre a antiguidade. São Paulo: Annablume, 2012.

GONÇALVES, Ana Teresa Marques; SILVA, Gilvan Ventura da. O ensino de História Antiga nos livros didáticos brasileiros: balanço e perspectivas. In: CORNELLI, Gabriele; CHEVITARESE, André Leonardo; SILVA, Maria Aparecida de Oliveira. Tradição Clássica e o Brasil. Brasília: Archai, 2008.

HADOT, Pierre. Elogio da Filosofia Antiga. Tradução de Flávio Fontenelle Loque e Loraine Oliveira. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

__________. Pierre. Elogio de Sócrates. Tradução de Loraine Oliveira, Flávio FontenelleLoque. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

FERRY, Luc. A Sabedoria dos Mitos Gregos: Aprender a viver II. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KOHAN, Walter. Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar. Buenos Aires: Libros Del Zorzal, 2008.

__________. Filosofia: caminhos para seu ensino. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

MARQUES, Marcelo P. Mito e Filosofia. Núcleo de filosofia Sônia Viegas. Caderno deTextos n.2, 1994.

MOST, Glenn. Que antiga querela entre a poesia e a filosofia? Revista Organom, Rio Grande do Sul, v.24 n. 49, p. 129-153, 2010.

OBIOLS, Guillermo. Uma introdução ao ensino da Filosofia. Tradução de Sílvio Gallo. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.

VERNANT, Jean-Pierre. Frontières du Mythe. In. VERNANT, Jean-Pierre ET GERGOUD, Stella. Mythes Grecs au Figuré de l’Antiguité au Baroque. Paris: Gallimard, 1996.

Published

2015-12-06

How to Cite

Gonçalves Fernandes, M. (2015). A DIDACTIC PATH TO ANCIENT PHILOSOPHY IN TEACHING. PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 4(7), 49–59. https://doi.org/10.26512/pl.v4i7.11664

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)