The use of the arduino in a meaningful approach involving the particle-wave duality behavior of light in experiments for high school.
Keywords:
Meaningful learning. Modern and contemporary physics. TDICs Experimentation. Arduino.Abstract
In this work, we employ an experiment controlled by arduino in the approach of topics of Modern and Contemporary Physics, as the wave and corpuscular behavior of light, by means of experimental practices involving light polarization and photoelectric effect phenomena. Based on meaningful learning, we introduce the subject through conceptual maps that help in the identification of the previous knowledges, we employ activities based on Digital Information and Communication
Technologies with the software PhET Interactive Simulations to discuss the topics, we setup experimental systems with circuits and, finally, we control the experiments by the smarphone in order to enrich the work through quantitative data acquisition. The results overcome the initial objectives as illustrated through the questionnaires analysis, concluding that the students presented an excellent receptivity to the experiments, as well as indicated occurrences of progressive differentiation and integrative reconciliation, concepts inherent to the Theory of Meaningful Learning.
Downloads
References
ANTÔNIO, M.; CALEFI, P. S. Concepções de professores de biologia , física e química sobre a aprendizagem baseada em problemas ( ABP ). p. 1–8, 2013. 58
AUSUBEL, D. Teoria da aprendizagem significativa. PELIZZARI, A. et al, 1993. 50, 66, 71
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos : Uma. 1ª. ed. Lisboa: PARALELO EDITORA-PORTUGAL, 2003. 243 p. ISBN 972-707-364-6. 55
BAIRRAL, M. A. As Manipulações em Tela Compondo a Dimensão Corporificada da Cognição Matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 10, n. 2, p. 99, 2017. ISSN 2176-5634. 56
BARTHEM, R. A Luz. São Paulo-SP: Livraria da Física Editora, 2005. ISBN 9788588325302.52
CARVALHO, A. B. G.; BLEY, D. P. Cultura Maker e o uso das tecnologias digitais na educação: construindo pontes entre as teorias e práticas no Brasil e na Alemanha. v. 26, n. 10, p. 21–40, 2018. 57
CAVALCANTE, M. A.; BENEDETTO, A. D. Instrumentação em Física Moderna para o Ensino Médio : uma Nova Técnica para a Análise Quantitativa de Espectros. Revista Brasileira de Ensino de Fisica, v. 21, n. 3, p. 437–446, 1999. 57
CAVALCANTE, M. A.; TAVOLARO, C. R.; GUIMARÃES, D. Construção de equipamentos didáticos para o estudo da polarização intrínseca do LASER. In: XVI Simpósio Nacional de ensino de Física. [S.l.: s.n.], 2005. p. 7–10. 58
CAVALCANTE M. A.; TAVOLARO, C. R. C.; MOLISANI, E. Física com Arduino para iniciantes. Revista Brasileira de Ensino de Fisica, v. 33, n. 4, 2011. ISSN 01024744. 57
GASPAR, A. Experimentos de Ciências. 1ª. ed. São Paulo-SP: Ática, 2003. ISBN 8508089171. 57,58
HALLIDAY, D.; RESNICK, R. Fundamentos de Física 3: Eletromagnetismo. 3ª. ed. Rio de Janeiro-RJ: LTC, 1993. ISBN 8521607059. 53
HALLIDAY, D.; RESNICK, R. Fundamentos de Física 4: Ótica e Física Moderna. 3ª. ed. Rio de Janeiro-RJ: LTC, 1993. ISBN 8521607083. 53
HEWITT, P. G. Física Conceitual. 11ª. ed. Porto alegre-RS: Bookman Editora, 2011. ISBN 9788577808908. 61
JORENTE, M. J. V. Impacto das tecnologias de informação e comunicaç ão: Cultura digital e mudanças sócio-culturais. Informacao e Sociedade, v. 22, n. 1, p. 13–25, 2012. ISSN 01040146. 56
LIMA, J. F. d. O laser e os conceitos de polarização e efeito fotoelétrico em uma abordagem significativa no ensino médio. Dissertação (Mestrado) — MNPEF-IF/UFF, 2020. 50, 61
MONK, S. Projetos com Arduino e Android. 1ª. ed. Porto alegre-RS: Bookman Editora, 2014. ISBN 9788582601211. 60
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa, Organizadores prévios, Mapas conceituais, Diagramas V e Unidades de ensino potencialmente significativas. Revista Qurriculum, La Laguna, v. 25, p. 29–56, 2012. ISSN 2175-8042. 56
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. Aprendizagem Significativa- A Teoria de David Ausubel. 2ª. ed. São Paulo-SP: Centauro, 2006. 114 p. ISBN 9788588208766. 50, 55, 56, 66, 71
NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica: Volume 3 - Eletromagnetismo. 1ª. ed. São Paulo-SP: Editora Edgard Blücher, 2002. ISBN 85-212-0298-9. 51, 53
RAMOS, D. Uma proposta para demonstrações experimentais no ensino de Física: roteiro de experimentos de baixo custo. Uberlândia-MG: [s.n.], 2018. 40 p. 49
RODITI, I. Dicionário Houaiss Física. [S.l.]: Objetiva, 2005. 264 p. ISBN 9788573026948. 51, 53
SEEDUC. Currículo mínimo 2012. 2012. 49
SILVA, M. F. d. Esclarecendo osignificado da "cor"em física. A Física na Escola, v. 8, n. 1, p. 25–26, maio 2007. 68
Instituto de Física 73Physicae Organum, v. 8, n. 2, p. 48-74, Brasília, 2022.
TIPLER, P. A.; LLEWELLYN, R. A. FÍSICA MODERNA. 6ª. ed. Rio de Janeiro-RJ: GEN LTC, 2014. ISBN 9788521626077. 54
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Physicae Organum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).