(Foto)performance no Sítio Arqueológico de Pompeia, Itália

o ser artista-turista

Authors

  • Matheus Kayssan Opa Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/mgraph.v3i2.19751

Keywords:

Pompeii, Performance, Photoperformance, Art-Tourism, Dérive, Flâneur

Abstract

The following essay invites us to reflect about a performatic afternoon inside the Pompeii Archeological Area, in Italy, a city destroyed by the Vesuvius eruption and whose ruins remained being a target for the tourists. So, having this place as a poetic catalyzer, how does an artist behave in a touristic area? How can one act proper to oneself being an artist and a tourist in there? To answer that questioning, I bring forth the Theory of the Dérive by Guy Debord (1931 ”“ 1984) and about the flâneur from Walter Benjamin (1892 ”“ 1940). Artist-tourist is that one that flanes the streets searching for (or not) something that he doesn’t acknowledge what it is, drifting, feeling the urbanism flavor through his/her skin. The text also explores how the trip-artwork to the ruins was, how the performance went and the art registry’s poetic outspreading besides a reflection on what is like to be a tourist and artist at the same time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matheus Kayssan Opa, Universidade de Brasília

Graduando em Artes Plásticas pela Unversidade de Brasília, membro integrante e iterativo do Grupo de Pesquisa Corpos Informáticos. Pesquisa o espaço urbano, o corpo e religião como catalisadores de processos artísticos. Utiliza de linguagens híbridas para (des)fazer arte.

References

SMITH, Dan. Pompeii. Intérpretes: Bastille. In: Bad Blood. Londres: Virgin Records, 2013.

BEARD, Mary (2008). Pompeii: The Life of a Roman Town. Profile Books. ISBN 978-1-86197-596-6.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas III: Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. 3ª ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1989.

COSTA, Luiz Cláudio da Costa (org.). Dispositivos de registro na arte contemporânea. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2009.

ALBUQUERQUE, N.; MEDEIROS, M. B. de. Composição Urbana: surpreensão e fuleragem. Disponível em: http://grafiasdebiamedeiros.blogspot.com.br/2014/05/composicao-urbana-surpreensao-e.html. Acesso em: 27/11/2016, 22:01.

DEBORD, Guy et al. Potlach. Volume 14. Paris, 1954. Reimpresso em Potlatch 1954-1957.

DEBORD, Guy. “Teoria da Deriva”. Disponível em: https://teoriadoespacourbano.files.wordpress.com/2013/03/guy-debord-teoria-da-deriva.pdf. Acesso em 29/11/2016, Ã s 00:09.

GOLDBERG, Roselee. A arte da performance ”“ do futurismo ao presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

LINKE, Ines. This Land Your Land: turismo, transgressão e mobilidade. In: Cirillo, José; Teresa Espantoso R. y Carolina Vanegas C. (orgs.) II Seminario Internacional sobre Arte Público en Latinoamérica. Arte público y espacios políticos: interacciones y fracturas en las ciudades latinoamericanas. Vitória, Brasil: UFES, Comarte, 2011. P. 345 ”“ 356.

__________. THIS LAND YOUR LAND JOURNEYS. Disponível em: http://thislandyourlandtrabalhoseprojetos.blogspot.com.br/2011/04/this-land-your-journeys.html. Acesso em 24/11/16, Ã s 16:41

LAURENCE, Ray. Roman Pompeii, Space and Society. London: Routledge, 1994

MASSAGLI, Sergio Roberto. Homem da multidão e o flâneur no conto “O homem da multidão” de Edgar Allan Poe. In: Terra roxa e outras terras ”“ Revista de Estudos Literários Volume 12 (Jun. 2008) ”“ 1-170. ISSN 1678-2054. Disponível em http://www.uel.br/pos/letras/terraroxa/g_pdf/vol12/TRvol12f.pdf

OPA, Matheus K. Espaços de Mnemosine ”“ apropriação de memória em site specific com fotoperformance. In: VENTURELLI, S. e ROCHA, C. (orgs.). Anais do 16º Encontro Internacional de Arte e Tecnologia. Brasília, Brasil: Universidade de Brasília, 2016. ISSN 2239-0272. Disponível em: https://art.medialab.ufg.br/up/779/o/Matheus_Opa.pdf

Published

2018-10-19

How to Cite

Opa, M. K. (2018). (Foto)performance no Sítio Arqueológico de Pompeia, Itália: o ser artista-turista. METAgraphias, 3(2). https://doi.org/10.26512/mgraph.v3i2.19751