Os sons das palavras:
possibilidades e limites da novela gráfica
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-4018377Abstract
A novela gráfica, que hoje aspira a um status literário, tem especificidades de linguagem que, ao mesmo tempo, permitem um uso crítico e criativo de seus instrumentos e a este uso se contrapõem. Nesta análise, demonstro como a manipulação do tempo é o ponto nodal deste processo. Ao ralentar o receptor, retirando sua atenção do eixo narrativo, a novela ganha em seu apelo de sedução mais imediato e perde na construção propriamente literária. Entre nós, brasileiros, a coisa adquire tonalidades específicas, na medida em que esta comunicação traz com ela os vestígios das condições de produção que lhe deram origem, e que nos são estrangeiras.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre (1996). As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras.
BUTOR, Michel (1980). Les mots dans la peinture. Paris: Flammarion.
DALCASTAGNÈ, Regina (2010). “Representações restritas: a mulher no romance brasileiro contemporâneo”. In: DALCASTAGNÈ, Regina e LEAL, Maria Virgínia (Orgs.). Deslocamentos de gênero na narrativa brasileira contemporânea. São Paulo: Editora Horizonte.
DEYSON, Gilbert (2009). “Arte, política e crítica como fetiche”. In: Tatuí. Recife: Secretaria de Educação de Pernambuco. n. 6, p. 8-11.
EISNER, Will (2005). Narrativas gráfi cas. São Paulo: Devir.
HOBSBAWM, Eric (1997). Age of extremes. Londres: Abacus.
SALZSTEIN, Sonia (2010). “Historicidade e arte contemporânea”. Palestra proferida na abertura do evento do mesmo nome, no campus Maria Antônia, da USP.
TATIT, Luiz (2001). Análise semiótica através das letras. São Paulo: Ateliê Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.