Centro e margens:
notas sobre a historiografia literária
Abstract
A partir de algumas considerações sobre a teoria e seus efeitos no campo literário, comento o ressurgimento do interesse sobre a história da literatura e problematizo a narrativa das histórias de literatura brasileira à luz de pesquisas sobre o século XIX e, particularmente, da recuperação de dois romances de autoria feminina cuja diferença em relação a outros dois textos canônicos do período, ilustra a heterogeneidade de uma identidade literária e cultural que ainda está por ser construída.
Downloads
References
ACHUGAR, Hugo. “A escritura da história ou a propósito das fundações da nação”, em Moreira, Maria Eunice (org.). Histórias da literatura: teorias, temas e autores. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003.
ALMEIDA, Júlia Lopes de. Memórias de Marta. Introdução, atualização do texto, cronologia e notas de Rosane Saint-Denis Salomoni. Florianópolis: Editora Mulheres, 2007.
BHABHA, Homi K. (ed.). Nation and narration. London: Routledge, 1990.
CAMPUZANO, Luisa. Mujeres latinomaricanas: historia y cultura, siglos XVI al XIX. Iztapalapa: Casa de Las Americas/Universidad Autónoma Metropolitana, 1997.
CARVALHO, José Murilo de. Pontos e bordados: escritos de história e política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
CONNOR, Stephan. Theory and cultural value. Cambridge: Blackwell, 1992.
CULLER, Jonathan. Sobre a desconstrução. Trad. de Patrícia Burrowes. Rio de Janeiro: Record/Rosa dos Tempos, 1997.
EAGLETON, Terry. A ideologia da estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1993.
FOKKEMA, DOUWE e IBSCH, Elrud. Conhecimento e compromisso: uma abordagem voltada aos problemas dos estudos literários. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.
FRANCO, Jean. Plotting women. New York: Columbia University Press, 1989.
HALBWACHS, Maurice. La mémoire collective. Paris: PUF, 1950.
HELENA, Lucia (org.). Literatura, intelectuais e a crise da cultura. Rio de Janeiro: Conra Capa Livraria/CNPq, 2007.
JOBIM, José Luis. Palavras da crítica. Rio de Janeiro: Imago, 1992.
MASIELLO, Francine. “Women, family and culture in 19th century Argentina”, em VIDAL, Hernán (ed.). Cultural and historical grounding for Hispanic and Luso-Brazilian feminist literary criticism. Minneapolis: Minesota, 1989.
MOREIRA, Maria Eunice. “História da literatura e identidade nacional brasileira”. Revista de Letras, v. 43, nº. 2. São Paulo, UNESP, jul.-dez. 2003, pp. 59-83.
PRATT, Mary Louise. “Mulher, literatura e irmandade nacional”, em HOLLANDA, Heloisa Buarque (ed.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
_______. “Las mujeres y el imaginario nacional en el siglo XIX”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, año XIX, nº. 38, p. 56.
SANTIAGO, Silviano. “Arte masculina?”, em Nolasco, Sócrates (org.). A desconstrução do masculino. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
SCHMIDT, Rita Terezinha. “Cultura e dominação: o discurso crítico no século XIX”. Letras de Hoje, v. 32, nº. 3, set. 1997, pp. 83-90.
SKIDMORE, Thomas. Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
VERÃSSIMO, José. “Um romance de vida fluminense”, em _______. Estudos de literatura brasileira. São Paulo: EDUSP/Itatiaia, 1977.
WELLEK, René. “The fall of literary history”, em _______. The attack on literature and other essays. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.