Piercings na língua:
Hilda Hilst e Kiki Smith
Abstract
As noções sobre representações do corpo obedecem a configurações construídas num fluxo temporal, cultural e imagético que podem ser remetidas tanto ao domínio da historiografia quanto da estética. Este artigo pensa o modo como duas artistas [Hilda Hilst (1922-1995), escritora e poeta brasileira, e Kiki Smith (1954-), artista plástica nascida em Nuremberg, moradora dos Estados Unidos] buscam dar forma ao “impossível real” dos corpos femininos por meio de estratégias discursivas e/ou formais que expressam, representam a “natureza carnal” desse corpo, sua fisiologia, excreções, fluidos, vulnerabilidade e força; mas ultrapassam o domínio da representação do real ”“ do realismo em arte ”“, para criarem um corpo reinventado. Os conceitos de formless (Georges Bataille) e de método de dramatização (Gilles Deleuze) são usados como instrumental teórico para a discussão acerca destas condições de linguagem.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Trad. e apresentação de Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.
BATAILLE, Georges. Visions of excess. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1985.
BORGES, Augusto Contador. “Georges Bataille: imagens do êxtase”. Revista Agulha. Disponível em . Acesso em abr. 2008.
CAVALCANTI, Isabel. Eu que não estou aí onde estou: o teatro de Samuel Beckett (o sujeito e a cena entre o traço e o apagamento). Rio de Janeiro: 7letras, 2006.
DELEUZE, Gilles. A ilha deserta e outros textos: textos e entrevistas (1953-1974). Edição preparada por Davi Lapoujade: organização da edição brasileira e revisão técnica de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Iluminuras, 2006.
_______. Mil platôs-capitalismo e esquizofrenia. v. 3. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
HOUAISS, Antonio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
HILST, Hilda. Fluxo-floema. São Paulo: Globo, 2003.
SMITH, Kiki. Kiki Smith: all creatures great and small. Carl Haenlein: Kestner Gesellschaft, 1998.
_______. A Gathering (1980-2005) / Siri Engberg (with contributions by Linda Nochin, Lynne Tillman and Marina Warner). Walk Art Center, 2005. 27
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.