Negociação e conflito na construção das poéticas brasileiras contemporâneas
Abstract
O artigo analisará, entre outros temas, a formulação do conceito de literatura afro-brasileira, as críticas a esse conceito e suas relações com a chamada poesia social articulada no Brasil durante as décadas de 60 e 70 do século passado.
Downloads
References
ADOTEVI, Stanislas Spero. Négritude et Négrologues. Bordeaux: Le Castor Astral, 1998.
ALVES, Miriam. “Cadernos Negros nº 1: estado de alerta no fogo cruzado”, em Figueiredo, Maria do Carmo Lanna e Fonseca, Maria Nazareth Soares (orgs.). Poéticas afro-brasileiras. Belo Horizonte: PUC Minas; Mazza Edições, 2002.
BERND, Zilá. Introdução à literatura negra. São Paulo: Brasiliense, 1988.
Cuti (Luís Silva). Flash crioulo sobre o sangue e o sonho. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1987.
DANIEL, Claúdio e BARBOSA, Frederico (orgs.). Na virada do século: poesia de invenção no Brasil. São Paulo, Landy, 2002.
DAMASCENO, Benedita Gouveia.Poesia negra no modernismo brasileiro. Campinas: Pontes, 1988.
DUARTE, Eduardo de Assis. Literatura, política, identidades: ensaios. Belo Horizonte: FALE-UFMG: 2005.
FÉLIX, Moacyr. Um poeta na cidade e no tempo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966.
FERREIRA, J. Abílio. “A formação de um conceito de identidade nacional”, em Criação crioula, nu elefante branco. São Paulo: Comissão Nacional do I Encontro de Poetas e Ficcionistas Negros Brasileiros, 1987.
FONSECA, Maria Nazareth Soares. “Literatura negra, literatura afro-brasileira: como responder à polêmica?”, em SOUZA, Florentina e LIMA, Maria Nazaré (orgs.). Literatura Afro-brasileira. Salvador: CEAO; Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/1970. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
JAH N, Janheinz. Las literaturas neoafricanas. Trad. Daniel Romero. Madrid: Ediciones Guadarrama, 1971.
LUCAS, Fábio. “Panorama da poesia brasileira contemporânea”,. Linguagem Viva. São Paulo, ano XIII, n° 145, setembro 2001.
MARTINS, Floriano. “A poesia contemporânea no Brasil”. In: Revista de Poesia. nº 1, março de 2004. http://www.secrel.com.br/jpoesia/lv01ensaio5.htm
MAYA-MAYA, Estevão. “Análise e reflexões críticas sobre a produção literária afro-brasileira dos anos 70”, em Criação crioula, nu elefante branco. São Paulo: Comissão Nacional do I Encontro de Poetas e Ficcionistas Negros Brasileiros, 1987.
MOURÃO, Gerardo Mello. “Texto de apresentação/4ª. capa”, em Melo, José Inácio Vieira de. A infância do centauro. São Paulo: Escritura Editora, 2007.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. São Paulo: Ática, 1986.
PEREIRA, Edimilson de Almeida. Malungos na escola: questões sobre culturas afrodescendentes e educação. São Paulo: Paulinas, 2007.
PERLOFF, Marjorie. “Contra as rotinas”. Sibila: Revista de poesia e cultura. São Paulo: Ateliê Editorial, ano 1, nº 1, outubro de 2001.
PROENÇA FILHO, Domício. “A trajetória do negro na literatura brasileira”. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro: IPHAN, MinC, nº 25, 1997.
SEMOG, Éle. “A intervenção dos poetas e ficcionistas negros no processo de participação política”, em Criação crioula, nu elefante branco. São Paulo: Comissão Nacional do I Encontro de Poetas e Ficcionistas Negros Brasileiros, 1987.
SISCAR, Marcos. “A cisma da poesia brasileira”. Sibila: Revista de Poesia e Cultura. São Paulo: Ateliê Editorial, ano 5, nº 8-9, 2005.
SOUZA, Florentina. “Quilombo de palavras”, em CONCEIÇÃO, Jônatas e BARBOSA, Lindinalva Amaro. Quilombo de palavras: a literatura dos afrodescendentes. 2ª ed. Salvador: CEAO/ UFBA, 2000.
SOUZA, Florentina e LIMA, Maria Nazaré (orgs.). Literatura Afro-brasileira. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais; Brasília: Fundação Cultura Palmares, 2006.
SOUZA, Marina de Mello e. África e Brasil africano. São Paulo: Ática, 2006.
SOW, Alpha I et al. Introdução à cultura africana. Trad. Emanuel L. Godinho. Lisboa: Edições 70, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.