Ante lo intolerable: la resistencia melancólica de Letrux
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40187311Keywords:
Letrux, resistance, melancholy.Abstract
This article exposes a theoretical reflection about the construction of spaces for reaction against the authoritarian thought, mediated by a melancholic artistic elaboration between the years 2018-2022 in Brazil. It is based on the understanding that melancholic contours were constituted indissociably as a side effect of the country’s political structure. Considering the relations between melancholy, literature, and society, it proposes an analysis structured around Letrux’s work (2018; 2020a; 2020b; 2021a; 2021b; 2022), who rejected the haunting of a far-right government by creating artistic objects under the melancholic scope, fostering propositions of resistance in a time that appeared intolerable.
Downloads
References
ARISTÓTELES (1998). O Homem de gênio e a melancolia. Tradução de Alexei Bueno. Rio de Janeiro: Lacerda.
ASSUMPÇÃO, Itamar (1993). Milágrimas. In: ASSUMPÇÃO, Itamar. Bicho de Sete Cabeças Vol II. São Paulo: Baratos Afins. 1 CD. Faixa 2.
BACHELARD, Gaston (2013). A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes.
BENJAMIN, Walter (1984). Origem do drama barroco alemão. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense.
CALAZANS, Roberto; MATOZINHO, Christiane (2021). Pandemia e neoliberalismo: a melancolia contra o novo normal. Rio de Janeiro: Mórula.
CANAL ARTE1 (2021). Letrux comenta o livro Tudo que já nadei. Canal Arte 1, São Paulo. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=nLtoxB5s2Fc. Acesso em: 1º jan. 2024.
CARVALHO NERY, Fernanda Barboza de (2021). Literatura, música e os abismos inexistentes: uma reflexão sobre o universo artístico fragmentado. Estação Literária, Londrina, v. 28, p. 7-22, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/estacaoliteraria/article/view/44821/Carvalho%20Nery. Acesso em: 10 jan. 2024.
DELEUZE, Gilles (1976). Nietzsche e a filosofia. Tradução de Edmundo Fernandes Dias e Ruth Joffyli Dias. Rio de Janeiro: Rio.
DELEUZE, Gilles (1999). O ato de criação. Palestra proferida em Paris em 1987. Folha de S.Paulo. Disponível em: https://lapea.furg.br/images/stories/Oficina_de_video/o%20ato%20de%20criao%20-%20gilles%20deleuze.pdf. Acesso em: 15 jan. 2024.
DIDI-HUBERMAN, Georges (2019). Désirer désobéir: Ce qui nous soulève, 1. Paris: Les Editions de Minuit.
DIDI-HUBERMAN, Georges (2021). Povos em lágrimas, povos em armas. Tradução de Hortencia Lencastre. São Paulo: N-1.
GARCIA DOS SANTOS, Laymert (2018). Viva a morte! São Paulo: N-1.
GRAMMY LATINO (2020). Indicados 21.a entrega anual do Latim Grammy. Grammy Latino. Disponível em: www.latingrammy.com/pt/nominees. Acesso em: 30 jan. 2024.
JORNAL HOJE. Fome entre as crianças: apenas 26% têm café da manhã, almoço e janta todos os dias. Jornal Hoje, São Paulo, 2021. Disponível em: www.globoplay.globo.com/v/10042231. Acesso em: 16 dez. 2023.
LETRUX (2015). Zaralha: abri minha pasta. Rio de Janeiro: Guarda-chuva.
LETRUX (2017). Letrux em noite de climão. São Paulo: Tratore. 1 CD.
LETRUX (2018). Na última instância do horror. Rio de Janeiro. Instagram: @leticialetrux. Disponível em: www.instagram.com/p/BpTHo0JFyuX/?utm_medium=copy_link. Acesso em: 12 jan. 2024.
LETRUX (2020a). Letrux aos prantos. Rio de Janeiro: Independente; Natural Musical. 1 CD.
LETRUX (2020b). Nascemos chorando. Rio de Janeiro. Instagram: @leticialetrux. Disponível em: www.instagram.com/p/B9_86g_lIUY/?utm_source=ig_embed&ig_rid=491d2df7-6940-40f2-a740-b9b164f3713a. Acesso em: 20 jan. 2024.
LETRUX (2022). A panela de pressão explodiu. Gama, São Paulo. Disponível em: https://gamarevista.uol.com.br/colunistas/letrux/a-panela-de-pressao-explodiu/. Acesso em: 12 jan. 2024.
LETRUX (2021a). Sábado é sempre um pouco pior. Gama, São Paulo. Disponível em: https://gamarevista.uol.com.br/colunistas/letrux/sabado-e-sempre-um-pouco-pior/. Acesso em: 10 jan. 2024.
LETRUX (2021b). Tudo que já nadei: Ressaca: quebra-mar e marolinhas. 3. ed. São Paulo: Planeta.
MAIA, Andréa Casa Nova (2020). Não sou coveiro... E daí? In: CASA NOVA, Vera; MAIA, Andréa Casa Nova (org.). Arquivo pandemia: diários íntimos, recortes poéticos, históricos, geográficos, políticos, antropológicos, artísticos, psicossociais do isolamento. Belo Horizonte: Editora UFMG. v. 1. p. 160-165.
MULTISHOW (2017). Prêmio Multishow. Multishow. Disponível em: https://multishow.globo.com/especiais/premio-multishow-2017/noticia/superjuri-premiomultishow-2017-conheca-os-vencedores-e-os-jurados.ghtml. Acesso em: 10 jan. 2024.
PASSOS, Ursula (2021). CPI da Covid é retrato do deboche do Brasil de hoje, diz Zuenir Ventura, aos 90 anos. Folha de S.Paulo, São Paulo. Disponível em: www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/05/faco-90-feliz-mas-nao-posso-ser-feliz-num-pais-que-e-um-cemiterio-diz-zuenir-ventura.shtml. Acesso em: 27 jan. 2024.
PIGEAUD, Jackie (2007). Prólogo. In: ARISTÓTELES. El hombre de genio y la melancolía: problema XXX. Barcelona: Acantilado. p. 9-76.
SONTAG, Susan (1986). Sob o signo de saturno. Tradução de Ana Maria Capovilla e Albino Poli Jr. São Paulo: L&PM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernanda Barboza de Carvalho Nery
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.