Between poetics and living-writing for childhood: the black-female literary project in the contemporary brazilian literary scene
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40187011Keywords:
contemporary children’s literature, black-Brazilian literature, black-female authorshipAbstract
This article seeks to emphasize the importance of black-Brazilian children’s literature by female authorship, highlighting its unsubmissive poetics. Therefore, it was necessary to investigate authorship and how it presents its works from the point of view of social criticism. It was understood that the literary projects of Kiusam de Oliveira and Cidinha da Silva are extremely necessary for
an anti-racist and anti-sexist education, which takes place in dialogue with the decolonial epistemologies that centralize black people in the literary scene, as protagonist. Based on a work with ethnic-racial issues and authorship crossed by the intersectionality between race, class, and gender, Kuami and O mundo no black power de Tayó contribute to a subjective shift capable of demonstrating the potential of this type of literature.
Downloads
References
ALVES, Mirian (2010). BrasilAfro Autorrevelado: Literatura Brasileira Contemporânea. Belo Horizonte:
Nandyala.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece
as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Brasil, 2003. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 5 nov. 2022.
CANDIDO, Antonio (2011). Do Direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 5. ed. Rio de
Janeiro: Ouro Sobre Azul. p. 171-193.
COLOMER, Teresa (2017). Introdução à Literatura Infantil e Juvenil Atual. Trad. Laura Sandroni. São Paulo:
Global.
CUTI, Luís Silva (2010). Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro.
DEBUS, Eliane (2006). Festaria de brincança: a leitura literária na Educação Infantil. São Paulo: Paulus.
DEBUS, Eliane (2017). A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens. São Paulo: Cortez/Centro de Ciências da Educação.
DUARTE, Eduardo de A. (2014). Literatura Afro-brasileira: 100 autores do século XVIII ao XX. Rio de Janeiro:
Pallas.
EVARISTO, Conceição (2007). Da grafia-desenho de minha mãe um dos lugares de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces.
Belo Horizonte: Mazza. p. 16-21.
EVARISTO, Conceição (2020). A Escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância L.; NUNES, Isabella R. (org.). Escrevivências: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro:
Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 26-47.
FIGUEIREDO, Eurídice (2020). Por uma crítica feminista: leituras transversais de escritoras brasileiras. Porto
Alegre: Zouk.
GONZALEZ, Lélia (2020). Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: RIOS, Flavia; LIMA, Márcia (org.). Por
um feminismo afrolatinoamericano. Rio de Janeiro: Zahar. p. 75-93.
JESUS, Carolina Maria de (2004). Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Francisco Alves.
MBEMBE, Achille (2014). Crítica da Razão Negra. Lisboa: Antígona.
MIGNOLO, Walter (2003). Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento
liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG.
OLIVEIRA, Kiusam de (2009). Omo-Oba: histórias de princesas. Belo Horizonte: Mazza.
OLIVEIRA, Kiusam de (2013). O mundo no black power de Tayó. São Paulo: Peirópolis.
OLIVEIRA, Kiusam de (2014). O mar que banha a ilha de Goré. São Paulo: Peirópolis.
OLIVEIRA, Kiusam de (2020). O black power de Akin. São Paulo: Editora de Cultura.
OLIVEIRA, Maria Aparecida Cruz de (2019). Representações decoloniais: as meninas negras no romance afro-
-brasileiro contemporâneo. 178f. Tese (Doutorado em Literatura) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
Disponível em: https://oasisbr.ibict.br/vufind/Record/UNB_34f5bce34ca7527476588cb01ba4960f. Acesso
em: 20 abr. 2021.
PAULINO, Rosana (2018). A Costura da Memória. Rio de Janeiro: Museu de Arte do Rio de Janeiro. Disponível em: https://rosanapaulino.com.br/. Acesso em: 12 out. 2022.
RATTS, Alex (org.) (2021). Beatriz Nascimento: uma história feita por mãos negras. Rio de Janeiro: Zahar.
SANTIAGO, Silviano (2000). O entre-lugar do discurso latino-americano. In: SANTIAGO, Silviano. A literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2000. p. 9-27.
SARLO, Beatriz (2007). Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. Tradução de Rosa Freire
D’aguiar. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG.
SILVA, Cidinha da (org.) (2003). Ações afirmativas em educação: experiências brasileiras. Belo Horizonte: Selo
Negro.
SILVA, Cidinha da (2006). Cada tridente em seu lugar e outras crônicas. São Paulo: Instituto Kuanza.
SILVA, Cidinha da (2014). Africanidades e relações raciais: insumos para políticas públicas na área do livro,
leitura e bibliotecas no brasil. Brasília: Fundação Cultural Palmares.
SILVA, Cidinha da (2018a). Feminismo negro. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org). Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. São Paulo: Companhia das Letras. p. 252-300.
SILVA, Cidinha da (2018b). Um Exu em Nova York. Rio de Janeiro: Pallas.
SILVA, Cidinha da (2019). Kuami. São Paulo: Pólen.
SILVA, Cidinha da (2022). Exuzilhar. 2. ed. Rio de Janeiro: Pallas.
SOUZA, Lívia Natália (2018). Uma reflexão sobre os discursos menores ou a escrevivência como narrativa subalterna. Revista Crioula, n. 21, p. 25-43, jun. 2018. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2018.146551
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rayron Lennon Costa Sousa, Diógenes Buenos Aires de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.