Decolonial experiences: Graça Graúna, Mel Duarte, Gabz and Stephanie Borges

Authors

Keywords:

decolonial experiences; contemporary poetry; indigeneity; poetry slam; reexistence

Abstract

New speech spaces are new listening spaces. Contemporary poetry is a poetic-political and democratic space, which has as its main concept freedom of expression and free dialogue as a tool for the construction of new horizons. This possibility of dialogue, associated with the reconfiguration of crystallized spaces of speech (colonizing) and listening (colonized), traverses discussions about the empowerment of subalternized groups in their processes of self-affirmation, self-valorization, self-recognition and voicing of suffocated social demands. By perceiving the contemporary scenario as a space of contention, it is important that we pay attention to which voices have been silenced over time and what we can do, how we can act so that they become truly vocal, and not just visual, no longer treated as an object of study of those who, throughout history, have dominated the cultural debate to try to explain the world from a European, or an allegedly European, point of view. In this sense, the indigenous poetry of Graça Graúna, characterized by its indigeneity and the cut-bond metaphor, and the poetry slam of Mel Duarte, Gabz and Stephanie Borges, full of writing-experiences, ancestral references and corporalities, mark the insurrection of a body — individual and collective — that seeks the word as an instrument of struggle and empowerment in the path of decoloniality. For such aesthetic analyses, we used poems from the books Tear da palavra (2007), Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta (2019), As 29 poetas hoje (2021) and Slam Grito's YouTube channel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERGAMASCHI, Maria Aparecida (2014). Intelectuais Indígenas, Interculturalidade e Educação. Tellus, Campo Grande, v. 14, n. 26, p. 11-29. Disponível em: https://www.tellus.ucdb.br/tellus/article/view/297 Acesso em: 28 nov. 2022.

» https://www.tellus.ucdb.br/tellus/article/view/297

BERTH, Joice (2018). O que é empoderamento? Belo Horizonte: Letramento / Justificando.

BETONI, Camila (2014). O perspectivo ameríndio Disponível em: https://www.infoescola.com/autor/camila-betoni/3295/ Acesso em: 22 ago. 2022.

» https://www.infoescola.com/autor/camila-betoni/3295/

BORGES, Stephanie (2021). Poema. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). As 29 poetas hoje São Paulo: Companhia das Letras. p. 194-201.

CONCEIÇÃO, Evaristo (2019). Prefácio. In: DUARTE, Mel (org.). Poemas para serem lidos em voz alta Ilustrações de Lela Brandão. São Paulo: Planeta Brasil. p. 5.

DUARTE, Mel (2019). Se querem nos calar, vamos falar mais alto. In: DUARTE, Mel (org.). Poemas para serem lidos em voz alta Ilustrações de Lela Brandão. São Paulo: Planeta Brasil. p. 12.

FREITAS, Daniela Silva de (2018). Ensaios sobre o rap e o slam na São Paulo contemporânea Tese (Doutorado em Literatura, Cultura e Contemporaneidade) – Programa de Pós-graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/34815/34815.PDF Acesso em: 10 dez. 2021.

» https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/34815/34815.PDF

GONZALEZ, Lélia (1988). A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 92, n. 93, p. 69-81. Disponível em: https://institutoodara.org.br/public/gonzalez-lelia-a-categoria-politico-cultural-de-amefricanidade-tempo-brasileiro-rio-de-janeiro-v-92-n-93-p-69-82-jan-jun-1988b-p-69-82/ Acesso em: 20 nov. 2022

» https://institutoodara.org.br/public/gonzalez-lelia-a-categoria-politico-cultural-de-amefricanidade-tempo-brasileiro-rio-de-janeiro-v-92-n-93-p-69-82-jan-jun-1988b-p-69-82/

GRAÚNA, Graça (2007). Tear da palavra Belo Horizonte: Mazza.

GRAÚNA, Graça (2013). Contrapontos da literatura indígena contemporânea no Brasil Belo Horizonte: Mazza.

HALL, Stuart (2003). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG.

HOLLANDA, Heloísa Buarque de (2021). As 29 poetas hoje São Paulo: Companhia das Letras.

LÉVY, Pierre (1999). Cibercultura São Paulo: 34.

LUGONES, María (2008). Colonialidade e gênero. Tabula Rasa, n. 9, p. 73-102. Disponível em: https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1501 Acesso em: 1º dez 2022.

» https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1501

MAIA, Bruna Soraia Ribeiro; MELO, Vico Denis Sousa de (2020). A colonialidade do poder e suas subjetividades. Teoria e Cultura, v. 15, n. 2, p. 231-242. https://doi.org/10.34019/2318-101X.2020.v15.30132

» https://doi.org/10.34019/2318-101X.2020.v15.30132

NUNES, Gabrielly (Gabz) (2017). Se pelo menos eu soubesse. Grito Filmes. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kZhPvruoeFw Acesso em: 28 jan. 2022.

» https://www.youtube.com/watch?v=kZhPvruoeFw

QUIJANO, Aníbal (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

SANTIAGO, Silviano (1982). O entre-lugar do discurso latino-americano Rio de Janeiro: Rocco.

SANTOS, Ana Carolina Oliveira dos (2019). Meu cabelo não é duro, meu cabelo não é crespo. Portal Geledés Disponível em: https://www.geledes.org.br/meu-cabelo-nao-e-duro-meu-cabelo-nao-e-crespo/ Acesso em: 28 jan. 2022.

» https://www.geledes.org.br/meu-cabelo-nao-e-duro-meu-cabelo-nao-e-crespo/

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (orgs.) (2009). Epistemologias do Sul São Paulo: Cortez.

SOUZA, Ana Lúcia Silva (2009). Letramentos de Reexistência: culturas e identidades no movimento hip-hop. Tese (Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty (2010). Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goulart, Marcos Pereira Feitosa Almeida e André Pereira. Belo Horizonte: Editora da UFMG.

STROMQUIST, Nelly P. (2002). Education as a means for empowering women. In: PARPART, J. L.; SHIRIN, Rai M.; STAUDT, Kathleen (org.). Rethinking Empowerment: gender and development in a global/local world. Londres: Routledge. p. 65.

Published

2023-05-01

How to Cite

Freitas, K. A. dos S., & Mendes, T. R. S. (2023). Decolonial experiences: Graça Graúna, Mel Duarte, Gabz and Stephanie Borges. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (69). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51131