Contested Narratives: afro-brazilian female representation in Maréia, by Miriam Alves

Authors

Keywords:

Afro-brazilian female literature; intersectionality; Miriam Alves; Maréia

Abstract

This article aims to discuss the women representation in Maréia, written by Miriam Alves (2019), as a space for legitimation of afro-brazilian female narratives. This approach highlights the occupation of contested territories (Dalcastagnè, 2012a2021b) in national literally scene as a strategy of representation and resistance in hegemonic narratives regarding afro-diasporic communities. From the construction of her female characters, Miriam Alves occupies the national literary territory inscribing subjects ethically and aesthetically committed to the rupture of racist and patriarchal representations. In this perspective, the concept of intersectionality will be used as an episteme, according to the propositions of Carla Akotirene (2019).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKOTIRENE, C. (2019). Interseccionalidade São Paulo: Pólen.

ALMEIDA, S. (2020). Racismo Estrutural São Paulo: Jandaíra.

ALVES, M. (2019). Maréia Rio de Janeiro: Malê.

ALVES, M. A. (2020). Entrevista com Miriam Alves. Gláuks: Revista de Letras e Artes, v. 20, n. 2, p. 197-203. https://doi.org/10.47677/gluks.v20i2.216

» https://doi.org/10.47677/gluks.v20i2.216

BENISTE, J. (2020). Mitos Yorubás: o outro lado do conhecimento. 9. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

BHABHA, H. K. (2010). O local da cultura Belo Horizonte: Editora UFMG.

Crenshaw, K. (1989). La interseccionalidad en la Discriminación de Raza y Género Disponível em: https://static.tumblr.com/7symefv/V6vmj45f5/kimberle-crenshaw.pdf Acesso em: 13 out. 2022.

» https://static.tumblr.com/7symefv/V6vmj45f5/kimberle-crenshaw.pdf

DALCASTAGNÈ, R. (2012). Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. Iberic@l, n. 2. Disponível em: https://iberical.sorbonne-universite.fr/wp-content/uploads/2012/03/002-02.pdf Acesso em: 16 nov. 2022.

» https://iberical.sorbonne-universite.fr/wp-content/uploads/2012/03/002-02.pdf

DALCASTAGNÈ, R. (2021). Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Horizonte, 2021.

EVARISTO, C. (2020). A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, C. L.; NUNES, I. R. (org.). Escrevivência: a escrita de nós – reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte. p. 26-47.

GONZALEZ, L. (2011). Por um feminismo afro-latino-americano. In: CÍRCULO PALMARINO (org.). Afro-latino-América São Paulo: Círculo Palmarino. (Caderno de Formação Política, n. 1.) Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/375002/mod_resource/content/0/caderno-de-forma%C3%A7%C3%A3o-do-CP_1.pdf Acesso em: 13 out. 2022.

» https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/375002/mod_resource/content/0/caderno-de-forma%C3%A7%C3%A3o-do-CP_1.pdf

GONZÁLEZ, L. (1983). Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, L. A. et al. Movimentos sociais urbanos, minorias e outros estudos Brasília: ANPOCS, 1983. (Ciências Sociais Hoje.) v. 2. p. 223-244.

HAMPÂTÉ BÂ, A. (2010). A tradição viva. In: KI-ZERBO, J. (org.). História Geral da África: Metodologia e Pré-História da África. 2. ed. Brasília: Unesco. p. 167-212. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/amadou_hampat%C3%A9_b%C3%A2_-_a_tradi%C3%A7%C3%A3o_viva.pdf Acesso em: 12 fev. 2021.

» https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/amadou_hampat%C3%A9_b%C3%A2_-_a_tradi%C3%A7%C3%A3o_viva.pdf

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA) (org.). (2021). Atlas da Violência 2019 Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada.

LEHNEN, L. (2015). Apresentação: Narrativas fora do lugar. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 45, p. 13-20. https://doi.org/10.1590/2316-40184523

» https://doi.org/10.1590/2316-40184523

LEITE, F. (1996). Valores civilizatórios em sociedades negro-africanas. África: Revista do Centro de Estudos Africanos, São Paulo, n. 18-19, p. 103-118. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/africa/article/view/74962 Acesso em: 5 fev. 2021.

» https://www.revistas.usp.br/africa/article/view/74962

MARTINS, L. M. (1997). Afrografias da Memória: o Reinado do Rosário no Jatobá São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições.

NOGUERA, R. (2011). Denegrindo a filosofia: o pensamento como coreografia de conceitos afroperspectivistas. Griot – Revista de Filosofia, v. 4, n. 2, p. 1-19. https://doi.org/10.31977/grirfi.v4i2.500

» https://doi.org/10.31977/grirfi.v4i2.500

ROWELL, C. H.; ALVES, M. (1995). Miriam Alves: Uma entrevista. Callaloo v. 18, n. 4, pp. 970-972. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3298924?read-ow=1&refreqid=excelsior%3A63f0553fe219d319ce871864d0829581&seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em: 20 set. 2021.

» https://www.jstor.org/stable/3298924?read-ow=1&refreqid=excelsior%3A63f0553fe219d319ce871864d0829581&seq=1#page_scan_tab_contents

Saffioti, H. (2015). Gênero, Patriarcado e Violência São Paulo: Expressão Popular.

SCHECHNER, R. (2000). Performance: teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

SCHIFFLER, M. F. (2017). Literatura, oratura e oralidade na performance do tempo. REVELL, v. 2, n. 16, p. 112-134.

SOUZA, F. da S. (2019). Maréia: histórias de mar e vida. In: ALVES, M. Maréia Rio de Janeiro: Malê. p. 7-10.

TAYLOR, D. (2012). Performance Buenos Aires: Asunto Impreso.

WALSH, C. (2012). Interculturalidad y (de)colonialidad: Perspectivas críticas y políticas. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74.

WORLD ECONOMIC FORUM (2022). Global Gender Gap Report Cologny/Genebra: Weforum.

ZUMTHOR, P. (2018). Performance, recepção, leitura São Paulo: Ubu.

Published

2023-05-01

How to Cite

Schiffler, M. F., & Fernandes, M. A. (2023). Contested Narratives: afro-brazilian female representation in Maréia, by Miriam Alves. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (69). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51126