Confusion of Scale and Mirroring in Instantâneo da desmedida, by Vilma Arêas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-40186211

Keywords:

mise en abyme, imaginary museum, Vilma Arêas, Um beijo por mês

Abstract

This article aims to analyze the mirroring present in “Instantâneo da desmedida,” the penultimate text in Um beijo por mês (2018), by Vilma Arêas. By locating her character in an art gallery with photographs of diferente scales, the author enables an endless game capable of generating reflections around literary art itself, since the arrangement of objects articulates occurrences that disturb the spectator, confusing her as to the real scale of scenes and spaces, like the “snapshots” of Arêas's volume. Based on these considerations, we highlight mise en abyme as one of the foundations of Vilma Arêas' writing. To this end, the proposal for a possible analysis of the mentioned text is launched here from the formulations of Lucien Dallenbach (1979; 1977; 1972), among other theorists. Furthermore, André Malraux's (2006; 1996) reflections on the imaginary museum will help in the discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARÊAS, Vilma (2018). Instantâneo da desmedida. In: ARÊAS, Vilma. Um beijo por mês. São Paulo: Luna Parque.

BARBOSA, Daniel (2010). Visões do contemporâneo. O tempo, Belo Horizonte, 23 set. Disponível em: http://bit.ly/2PrxF99Acesso em: 22 mar. 2020.

BARTHES, Roland (1987). O prazer do texto. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva.

BUTOR, Michel (1974). Repertório. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva.

CHAVES, Rita (2018). A propósito de narrativas e desassossego em Vilma Arêas. In: ARÊAS, Vilma. Um beijo por mês. São Paulo: Luna Parque.

COSTI, Rochelle. (2005). “A precariedade me estimula”, afirma Rochelle Costi em entrevista. [Entrevista a] Augusto Olivani. Uol, Diversão e Arte. 9 dez. Disponível em: https://bit.ly/3qlD6Dg Acesso em: 22 mar. 2020.

CYPRIANO, Fábio (2005). Rochelle Costi busca o universal no doméstico. Folha de S. Paulo, Ilustrada, São Paulo, 19 nov. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1911200514.htm Acesso em: 22 mar. 2020.

DALLENBACH, Lucien (1972). Le livre et ses miroirs dans l’oeuvre romanesque de Michel Butor. Paris: Archives des Lettres Modernes.

DALLENBACH, Lucien (1977). Le recit spéculaire: essai sur la mise en abyme. Paris: Seuil.

DALLENBACH, Lucien (1979). Intertexto e autotexto. Intertextualidades: Revista de Teoria e Análises Literárias, Coimbra, n. 27, p. 51-76. Tradução do original Poétique – Revue de Théorie et d´Analyse Littéraires por Clara Crabbé Rocha.

DUCHAMP, Marcel (186). O ato criador. In: BATTCOCK, Gregory (Org.). A nova arte. 2. ed. São Paulo: Perspectiva.

GIDE, André (1948). Journal: tome I (1887-1925). Paris: Gallimard.

JAFFE, Noemi (2018). Um beijo por mês não dramatiza o dramático. Folha de S. Paulo, Ilustrada, São Paulo, 5 maio. Disponível em: http://bit.ly/2Oli5eN Acesso em: 22 mar. 2020.

LABEILLE, Véronique (2011). Manipulation de figure: le miroir de la mise en abyme. Montréal: Centre de recherche sur le texte et l’imaginaire. p. 89-104.

MALRAUX, André (1996). La politique, la culture. Paris: Gallimard.

MALRAUX, André. (2006) Le musée imaginaire. Paris: Gallimard.

NETO JORGE, Luíza (1973). Os sítios sitiados. Lisboa: Plátano.

SONTAG, Susan (2004). Sobre fotografia: ensaios. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras.

Published

2021-04-12

How to Cite

Alonso, M. . (2021). Confusion of Scale and Mirroring in Instantâneo da desmedida, by Vilma Arêas . Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (62), 1–11. https://doi.org/10.1590/2316-40186211