Calligraphic Body, Voice: The Performance Writings of Manoel Ricardo de Lima and Sérgio Medeiros

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-4018596

Keywords:

performance, body, Manoel Ricardo de Lima, Sérgio Medeiros

Abstract

This article deals with the works of two contemporary Brazilian writers, Manoel Ricardo de Lima and Sérgio Medeiros, seeking to define, through the analysis of their work, what today may be called a “performatic” trace in contemporary literature. The main characteristics of these performatic writings would include the presence of the body in writing, together with the intermingling and indistinction of artistic genres. Paul Zumthor’s concept of “performance” followed by readings of Artaud, Beckett and Hans-Thies Lehman are used to think through Lima and Medeiros’ work in light of a “performatic literature.”

Downloads

References

ARTAUD, Antonin (1995). Linguagem e vida. Tradução de J. Guinsburg et al. São Paulo: Perspectiva.
BECKETT, Samuel (1953). L’innommable. Paris: Minuit.
BERNSTEIN, Ana (2004). Atos da fala, representação teatral e teorias da performance. Folhetim, n. 20, jul./dez.
BLANCHOT, Maurice (1955). L’espace littéraire. Paris: Gallimard; Folio, 1955.
CESAR, Ana Cristina (1999). Crítica e tradução. São Paulo: Ática.
DELEUZE, Gilles (1992). L’épuisé. In: Beckett, Samuel. Quad: et autres pièces pour la télévision. Paris: Minuit.
LEHMANN, Hans-Thies (2007). Teatro pós-dramático. Tradução de Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac Naify.
LIMA, Manoel Ricardo (2014). La poesía como un hacer. [Entrevista cedida a] Aníbal Cristobo. Vallejo and Co., Peru, 5 feb. Disponível em: https://bit.ly/2MQeYrT Acesso em: 20 set. 2018.
LIMA, Manoel Ricardo (2016). Onde você está. Belo Horizonte: Elixir.
MALUFE, Annita Costa; FERRAZ, Silvio (2017). Ao vivo, performance da voz em Tarkos e Aperghis. E-Lyra, Porto, v. 10, p. 91-112, dez. Disponível em: http://www.elyra.org/index.php/elyra/article/view/206/252 Acesso em: 20 set. 2018.
MEDEIROS, Sérgio (2009). O sexo vegetal. São Paulo: Iluminuras.
MEDEIROS, Sérgio (2010). Figurantes. São Paulo: Iluminuras.
MEDEIROS, Sérgio (2018). Trio pagão. São Paulo: Iluminuras.
MICHAUX, Henri (1972). Misérable miracle. Paris: Galimmard; Folio.
MICHAUX, Henri (1974). Par la voie des rythmes. Paris: Fata Morgana.
MICHAUX, Henri (1984). Par des traits. Paris: Fata Morgana.
MOSTAÇO, Edélcio et al. (org.) (2009). Sobre performatividade. Florianópolis: Letras Contemporâneas.
TOUCHARD, Pierre-Aimé (1978). Dionísio e O amador de teatro. São Paulo: Cultrix.
ZUMTHOR, Paul (1997). Introdução à poesia oral. Tradução de Jerusa Pires Ferreira et al. São Paulo: Hucitec.
ZUMTHOR, Paul (2000). Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Educ.
ZUMTHOR, Paul (2005). Escritura e nomadismo. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Sonia Queiroz. Cotia: Ateliê.

Published

2020-01-24

How to Cite

Malufe, A. C. . (2020). Calligraphic Body, Voice: The Performance Writings of Manoel Ricardo de Lima and Sérgio Medeiros. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (59), 1–11. https://doi.org/10.1590/2316-4018596