Martyrdom, Rite and Fetish in Body Art and The Meal, by Newton Moreno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-4018594

Keywords:

reception aesthetics, cannibalism, contemporary dramaturgy, Newton Moreno

Abstract

For Reception Aesthetics theorist Hans Robert Jauss, the writer is first and foremost a reader, situated in a chain of receptions. Considering the experience of reading as an activity capable of generating a creative response, Jauss understands the literary tradition as a process of continuous exchange between the old and the new, in which the present may reread the past, attributing new meanings to it. From this point of view, we approach the process of literary reception that, in Brazil, is established as an interpretative tradition around the theme of anthropophagy, constantly revisited to assume different meanings in diverse historical moments. In this tradition, we locate the production of Newton Moreno, a playwright from Pernambuco, who with Body Art and Meal: essays on cannibalism, stages the body as an expressive prop of rites in which the tribal practices of anthropophagy resonate. On the one hand, we will try to demonstrate the points of contact of this dramaturgy with the national literary past and, on the other, the ruptures brought about by a rereading that integrates the theme of cannibalism with the idea of the body in sacrifice in Body Art and Artaud’s theater of cruelty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGNOLIN, Adone (2002). Antropofagia ritual e identidade cultural entre os Tupinambá. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 45, n. 1, p. 132-185. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ra/v45n1/a05v45n1.pdf. Acesso em: 15 maio 2018.
ALMEIDA, Maria Candida Ferreira de (2002). Tornar-se outro: o topos canibal na literatura brasileira. São Paulo: Annablume.
ANDRADE, Oswald de (1928). Manifesto Antropófago. Revista de Antropofagia, São Paulo, ano I, n. 1, p. 3-7. Disponível em: https://bit.ly/2szY7SJ. Acesso em: 10 maio 2018.
ARTAUD, Antonin (1990). Alienar o ator. In: VIRMAUX, Alain. Artaud e o teatro. São Paulo: Perspectiva. p. 325-328.
ARTIOLI, Umberto (2004). Antonin Artaud e il teatro della crudeltà. In: ARTIOLI, Umberto. Il teatro di regia: genesi ed evoluzione (1870-1950). Roma: Carocci. p. 155-171.
CAMPOS, Haroldo (1992). Da razão antropofágica. In: CAMPOS, Haroldo. Metalinguagens e outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. São Paulo: Perspectiva. p. 231-255.
CASTELLO, José Aderaldo (1965). Manifestações literárias da era colonial. São Paulo: Cultrix.
CASTRO, Eduardo Batalha Viveiros de (1986). Araweté: os deuses canibais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
DIAS, Gonçalves. I Juca Pyrama (1851). In: DIAS, Gonçalves. Últimos cantos. Rio de Janeiro: Thypographia de F. de Paula Brito. p. 12-35. https://bit.ly/2R9ketf. Acesso em: 10 maio 2018.
DURÃO, Santa Rita (1781). O Caramuru. Lisboa: Regia Officina Typografica. Disponível em: https://bit.ly/2Y7hr5C. Acesso em: 10 maio 2018.
FERNANDES, Florestan (2006). A função social da guerra na sociedade tupinambá. São Paulo: Globo.
FREUD, Sigmund (2002). Totem e Tabù. In: FREUD, Sigmund. Opere 1905-1921. Roma: Newton & Compton. p. 551-652.
GADAMER, Hans-Georg (2004). Verità e método. Milão: Bompiani.
GANS, Eric (2003). The body sacrificial. In: SIEBERS, Tobin (Org.). Body aesthetic: from fine arts to body modification. Michigan: University of Michigan. p. 159-179.
ISER, Wolfgang (1987). L’atto della lettura: una teoria della risposta estetica. Bolonha: Il Mulino.
ISER, Wolfgang (1989). Il processo della lettura. In: HOLUB, Robert C. (Org.). Teoria della ricezione. Torino: Einaudi. p. 43-69.
JAUSS, Hans Robert (1988). Estetica della ricezione. Nápolis: Guida Editori.
JAUSS, Hans Robert (1989). La teoria della ricezione. Identificazione retrospettiva dei suoi antecedenti storici. In: HOLUB, Robert. C. (Org.). Teoria della ricezione. Torino: Einaudi. p. 3-26.
JAUSS, Hans Robert (1994). A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática.
LODDER, Matthew C. (2010). Body art: body modification as artistic practice. Tese (Doutorado em História da Arte) ”“ University of Reading, Reading. Disponível em: https://bit.ly/2Y6Rp2e. Acesso em: 10 maio 2018.
MACHADO, Antonio de Alcântara. (1928) Abre Alas. Revista de Antropofagia, São Paulo, ano I, n. 1, p. 1, maio. https://bit.ly/2Y9ND8q. Acesso em: 10 maio 2018.
MATTEI, Anna (1988). Introduzione. In: JAUSS, Hans Robert. Estetica della ricezione. Nápolis: Guida Editori. p. 5-19.
MERQUIOR, José Guilherme (2014). De Anchieta a Euclides: breve história da literatura brasileira. São Paulo: É Realizações.
MORENO, Newton (2007). Agreste: uma nostalgia das origens. Algumas/rápidas considerações sobre o processo criativo do texto Agreste. Sala Preta, ano I, n. 4. p. 92-96. Disponível em: https://bit.ly/34E5xm3. Acesso em: 6 fev. 2016.
MORENO, Newton. Agreste, Body Art, A refeição. São Paulo: Aliança Francesa; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2008.
PAPPALARDO, Ferdinando (2009). Teoria dei generi letterari. Bari: B. A. Graphis.
REIS, Roberto (1992). Cânon. In: JOBIM, José Luís (Org.). Palavras da crítica. Rio de Janeiro: Imago. p. 65-92.
RIBEIRO, Darcy (2006). O povo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez (2005). De la estética de la recepción a una estética de la participación. Cidade do México: Universidade Autônoma do México.
VERGINE, Lea (2003). The body as language. In: HARRISON, Charles; WOOD, Paul (Org.). Art in theory: 1900-2000 an anthology of changing ideas. Oxford: Blackwell. p. 906-910.
VIRMAUX, Alain (1990). Artaud e o teatro. São Paulo: Perspectiva.

Published

2020-01-24

How to Cite

Siega, P. R. . (2020). Martyrdom, Rite and Fetish in Body Art and The Meal, by Newton Moreno. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (59), 1–13. https://doi.org/10.1590/2316-4018594