Poemóbiles: The Book Beyond the Book
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40185911Keywords:
Augusto de Campos, Poemóbiles, Concrete poetryAbstract
Based on the idea of expansion of the book, this paper proposes a critical analysis of the book-object Poemóbiles (1974), by Augusto de Campos and Julio Plaza, investigating the structure present in its poetry and materiality, from the vanguard movements of the early 20th century and its extension to the contemporary. The objective was to put into perspective how the materiality of the book is manifested, from a study of its structural and historical aspects, as well as Campos’s work, analyzing the 1965 and 1974 versions of the poem “Luxo” and transcriações of other poems from the book. This paper argues that Poemóbiles is a book that extrapolates the idea of ”‹”‹a book, given its three-dimensionality and its communicating structure, and that acts as the starting point for creations in artistic media uncommon in poetry, such as posters, holograms, and sculpture.
Downloads
References
AGUILAR, Gonzalo (2014). Entreabrir: los Poemóbiles de Julio Plaza y Augusto de Campos. Revista Arte y Parte, Espanha, n. 111, p. 101-116. Disponível em: https://bit.ly/2T4mkfa. Acesso em: 10 out. 2017.
BONVICINO, Régis (2010). Relendo Poemóbiles de Augusto e Plaza. Revista Sibila, São Paulo, ano 18, 13 dez. Disponível em: https://bit.ly/302vCJX. Acesso em: 25 out. 2018.
CAMINHOS distintos: tecnologia e intervenção popular resultam em bons projetos nos anos 80 e 90 (2002). Pesquisa Fapesp, São Paulo, edição especial 40 anos, p. 99-101. Disponível em: https://bit.ly/2FsCRl7. Acesso em: 1º abr. 2018.
CAMPOS, Augusto (1965). Luxo. São Paulo: edição do autor. Poema em formato sanfona. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa2884/augusto-de-campos. Acesso em: 25 set. 2019.
CAMPOS, Augusto (1989). A margem da margem. São Paulo: Companhia das Letras.
CAMPOS, Augusto (2013). Poesia “entre”: de Poémobiles à Reduchamp. In: BARCELLOS, Vera Chaves (Org.). Julio Plaza: poética-política. Porto Alegre: Fundação Vera Chave Barcellos, p. 80-87.
CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo (1975). Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos. São Paulo: Livraria Duas Cidades.
CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo (2006). Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos. Cotia: Ateliê.
CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo (2015). Mallarmé. São Paulo: Perspectiva.
CAMPOS, Augusto; PLAZA, Julio (1974/2010). Poemóbiles. 3. ed. São Paulo: Annablume. (Selo Demônio Negro). 12 pranchas.
CAMPOS, Haroldo (1975). Introdução à 1ª edição. In: CAMPOS, Augusto; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos. São Paulo: Duas Cidades, p. 9-11.
CAMPOS, Haroldo (1982). Arte pobre, tempo de pobreza, poesia menos. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 63-67.
CLUVER, Claus (2006). Iconicidade e isomorfismo em poemas concretos brasileiros. O Eixo e a Roda: Revista de Literatura Brasileira, Belo Horizonte, n. 13, p. 19-38. Disponível em: https://bit.ly/2N7FBZr. Acesso em: 15 set. 2019.
DONGUY, Jacques (1985). Une génération: 1960-1985. Paris: H. Veyrier.
FERRER, Daniel (2002). A crítica genética do século XXI será transdisciplinar, transartística e transemiótica ou não existirá. In: ZULAR, Roberto (Org.). Criação em processo: ensaios de crítica genética. São Paulo: Iluminuras. p. 203-217.
GARCIA, Angelo Mazzuchelli (2006). A literatura e a construção de livros. Aletria, Belo Horizonte, v. 14, p. 285-296. Disponível em: https://bit.ly/2T3AP2P. Acesso em: 25 set. 2019.
MACHADO, Lino (2011). Poemóbiles: dupla autoria, realização única. Texto poético, Goiânia, v. 7, n. 11, p. 181-186.
PERLOFF, Marjorie (2013). O gênio não original: poesia por outros meios no novo século. Belo Horizonte: Editora da UFMG.
PLAZA, Julio (1968). Objetos. Edição de Júlio Pacello. São Paulo: Fólio Livraria. 10 serigrafias. Disponível em: http://www.foliolivraria.com.br/livros/. Acesso em: 10 dez. 2019.
PLAZA, Julio (1982). O livro como forma de arte. Parte I: o livro artístico. In: BARAVANELLI, Luiz Paulo (Ed.). Arte em São Paulo, São Paulo, n. 6, p. 19-34, abr.
REIFSCHNEIDER, Oto (2011). Arte e invenção: a materialidade do concreto. Revista Brasileira, Rio de Janeiro, ano 18, n. 69, p. 247-256.
RIBEIRO, Diego; DAMÁSIO, Diogo (2013). CTRL+VIDRO: rever. Série de intervenções com adesivo vinílico em Salvador-BA. On-line. Disponível em: https://www.behance.net/gallery/13345929/CTRLVIDRO. Acesso em: 14 out. 2019.
SILVEIRA, Paulo (2008). A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS/; Fumproarte/SMC.
TOSIN, Giuliano (2016). Sim / Oui e Poubelle: transcriando poesia com animação digital. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., São Paulo, 5 a 9 set. 2016. Anais [...]. São Paulo: USP; Intercom.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Marina Ribeiro Mattar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.